4 toepassingen van op tekstgebaseerde gegevens in de verzekeringsmarkt
Een McKinsey-artikel over het gebruik van AI in de verzekeringssector benoemt data- en analysemogelijkheden als zeer waardevol voor de sector in Europa en Noord-Amerika. Het artikel merkt op dat "externe gegevens de 'brandstof' zijn die de waarde van kunstmatige intelligentie ontsluit."
Dit zijn voorbeelden van op tekstgebaseerde gegevens die jou en jouw organisatie kunnen helpen bruikbare inzichten te verkrijgen:
- Actuele en historische nieuwsgegevens en sociaal commentaar
- Markt- en branchegegevens
- Bedrijfs- en financiële gegevens
- Wettelijke en reglementaire gegevens
In deze blog gaan we dieper in op vier manieren waarop gegevens van derden besluitvormers in de hele organisatie kunnen helpen.
1. Verbeter risicobeoordelingen
Verschillende bronnen met tekstgebaseerde gegevens kunnen analyses mogelijk maken die het risicobewustzijn verbeteren.
Door bijvoorbeeld nieuwsgegevens te analyseren, kunnen verzekeraars opkomende risico's, zoals natuurrampen of maatschappelijke onrust, identificeren en hun processen daarop aanpassen. Bovendien kan ESG-specifiek nieuws inzichten bieden die jouw organisatie helpen om op één lijn te blijven met ESG-verplichtingen.
Ook bedrijfs- en marktgegevens voegen waarde toe aan risicoanalyse. Door gegevens met betrekking tot de financiële prestaties van jouw eigen bedrijf en van andere bedrijven in jouw portefeuille te analyseren, kun je mogelijke risicogebieden identificeren en deze proactief aanpakken.
Regelgevende en juridische data-analyse blijft ook een topbehoefte. Net als andere organisaties in de financiële dienstverlening zijn verzekeringsmaatschappijen onderworpen aan tal van wereldwijde voorschriften tegen financiële criminaliteit, omkoping en corruptie.
2. Efficiëntere Acceptatie met gegevens van derden
Deloitte merkt op dat Acceptanten tegenwoordig "... worden uitgedaagd om van acceptatiebeslissingen die achteraf worden genomen over te stappen naar een proces waarbij vooraf controle plaatsvindt." Deze druk om op risico's te anticiperen vraagt om het verzamelen van specifieke gegevens.
Een voorbeeld zijn bedrijfs- en marktgegevens in combinatie met wereldwijd nieuws (met name adverse media). Deze kunnen voorspellende analyses aandrijven, waardoor je opkomende bedreigingen kunt opsporen die verband houden met het verzekeren van bepaalde sectoren of bedrijven.
3. Beheren van claims
Het monitoren van nieuwsgegevens met betrekking tot incidenten die kunnen leiden tot claims, zoals natuurrampen en extreme weersomstandigheden, geeft je de eerder genoemde vooruitziende blik, zodat je het juiste niveau van hulp en ondersteuning kunt bieden wanneer dat nodig is. In dit geval kunnen historische nieuwsgegevens bijzonder nuttig zijn.
Juridische gegevens kunnen ook worden gebruikt om verzekeraars te helpen claims effectiever te beheren. Door juridische gegevens met betrekking tot gerechtelijke beslissingen of schikkingen te monitoren, kun je de uitkomst van claims beter voorspellen en schikkingsstrategieën dienovereenkomstig aanpassen.
4. Baanbrekende concurrentieanalyses
Nieuws-, bedrijfs- en marktgegevens kunnen ook worden gebruikt om verzekeraars te helpen hun concurrenten en de bredere markt beter te begrijpen. Door gegevens te analyseren met betrekking tot het marktaandeel van concurrenten, prijzen, marketingstrategieën en productaanbiedingen, kun je anticiperen op bewegingen van concurrenten en nieuwe kansen voor groei identificeren.
Met nieuws- en sociale commentaargegevens kun je trend- en sentimentanalyses uitvoeren om waardevolle inzichten te krijgen in opkomende consumentenbehoeften en -percepties. Hierdoor kun je jouw strategieën verfijnen op basis van veranderende consumentengedrag of -voorkeuren. Juridische gegevens met betrekking tot opkomende risico's, zoals cyberdreigingen of klimaatverandering, kunnen ook inspiratie bieden voor nieuwe producten en diensten om die risico's aan te pakken.
De database van LexisNexis bevat negatief nieuws, ESG-scores en social media data. Meer weten? Vraag een demo aan via het formulier.