Tips professionele fact checking

09 Nov 2020 12:00 am

Professionele fact checking: tips voor de selectie van betrouwbare bronnen en content

Met de opkomst van nepnieuws en 'native advertising' – advertenties die lijken op nieuwsberichten – wordt het steeds moeilijker om feiten van fictie te onderscheiden. Als je voor jouw werk onderzoek doet naar allerlei onderwerpen, is het essentieel dat je kunt vertrouwen op de bronnen die je gebruikt.

Maar hoe goed ben jij in het selecteren van betrouwbare nieuwsbronnen? Volgens onderzoekers van Stanford University zijn de meesten van ons hier niet zo goed in. Maar als je professionele reputatie en succes afhankelijk zijn van hoogwaardige content, dan is het noodzakelijk dat je hier beter in wordt dan de meeste mensen.

Hieronder vind je enkele eenvoudige tips om je hierbij te helpen:

1. Begin bij de bron

Soms weet je niet zeker of je wel te maken hebt met het oorspronkelijke bronmateriaal. Zo kun je bijvoorbeeld ook een samenvatting, bewerking of een uittreksel lezen, waar je hooguit een beperkt beeld, of zelfs een verkeerd beeld, uit kunt halen. Ga daarom altijd achter de oorspronkelijke, geciteerde bronnen aan en gebruik de volledige tekst.

2. Wie hebben er een opmerking geplaatst?

Als je op social media een artikel of andere content aan het onderzoeken bent, is het slim om eerst de opmerkingen door te lezen. Als een verhaal niet klopt, dan blijkt dat vaak uit de opmerkingen. Mensen reageren namelijk op overdrijvingen, leugens of andere beweringen die niet worden ondersteund door de content of citaten. Zo weet je meteen dat dit geen bron is die je wilt gebruiken.

3. Selecteer op citaten

De betrouwbaarste content is gebaseerd op meerdere bronnen. Als je een artikel leest zonder citaten of waar maar weinig experts worden genoemd, dan is de kans groot dat dit verhaal je niet verder brengt. Kijk overigens niet alleen naar het aantal citaten, maar ook naar wie er geciteerd worden. Als de 'experts' die genoemd worden werkzaam zijn bij onbekende organisaties of in een totaal ander vakgebied, dan is de kans groot dat het helemaal geen experts zijn.

Met deze uitgangspunten kun je je content voortaan beter selecteren. De volgende tips gaan om het inzetten van professionele oplossingen die je helpen om je onderzoeksproces verder te stroomlijnen.

Je content optimaliseren

Je hoeft niet eerst miljoenen content bronnen door te spitten om de beste te vinden. Er zijn partners die dat voor je kunnen doen en geverifieerde en gelicentieerde bronnen voor je verzamelen, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over de betrouwbaarheid van je informatie. Met deze oplossingen krijg je toegang tot hoogwaardige nieuws- en informatiebronnen – allemaal in één database.

Meer focus aanbrengen

Met de juiste content partner kun je zelf bepalen wat je ziet en hoe vaak je iets ziet. Door je eigen meldingen in te stellen, vind je eerder en nauwkeuriger de juiste content dan door zelf te zoeken. Ook kun je je eigen zoektermen instellen met behulp van filters en tags, zodat je precies de content ontvangt die je nodig hebt.

Mobiel werken

Je doet al ontzettend veel op je smartphone – dus waarom gebruik je hem ook niet om goede content te vinden? Gebruik een app die je toegang geeft tot mobiele content, zodat je altijd en overal strategische keuzes kunt maken, of dingen kunt bijwerken of aanpassen.

Je bent nooit klaar met de selectie van je bronnen, maar met de juiste ondersteuning en oplossingen kun je het wel efficiënter doen. Begin vandaag nog en richt je op content die je bedrijf op weg helpt naar betere resultaten en groei.

Op zoek naar betrouwbare content?
Denk dan eens aan een tool om (markt)onderzoek mee te doen, op basis van betrouwbare bronnen. Zoals Nexis, een nieuwsarchief met meer dan 40.000 offline en online bronnen. Afkomstig van betrouwbare leveranciers en met een nieuwsarchief dat jaren teruggaat.

Door de exclusieve samenwerking met DPG en Mediahuis weet je ook zeker dat je met Nexis toegang hebt tot het meest complete aanbod van bronnen in Nederland.

Meer weten? Vraag een demo aan via het formulier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs