Tips voor media professionals

27 January 2022 12:47

Het medialandschap blijft zich in een snel tempo ontwikkelen, gedreven door de drang naar digitale transformatie en een steeds groter aantal nieuwe kanalen. Tegelijkertijd heeft de mediawereld te maken met uitdagingen in een tijd waarin mensen steeds kritischer kijken naar nieuws en de media. Met deze uitdagingen in het achterhoofd zetten we in dit blog een aantal tips/trends op een rijtje, speciaal voor media professionals.

1 Nieuwe mentaliteit bij de consument in het evalueren van merken

Sociaal bewuste consumenten zijn in opkomst. Merken die niet aansluiten bij belangrijke maatschappelijke problemen, kunnen hun grip op het publiek verliezen.
Consumenten spelen al jaren met een maatschappelijk bewuste mindset, maar niet op de schaal van dit moment. Deze sprong in sociaal bewust consumentisme heeft een aantal redenen: van de druk van de pandemie, protesten en politiek tot de toegenomen koopkracht van millennials en Gen Z.

Vikas Chawla, mede-oprichter van Social Beat, DigiGrad en Influencer. in, merkt op: "Met een grotere focus op het welzijn van jezelf en de samenleving, is de relevantie van merken die iets teruggeven aan de samenleving en het milieu nog nooit zo groot geweest. Ook verbindt het publiek zich meer met merken die een zaak hebben of staan voor initiatieven waar ze bij betrokken zijn en deze trend zal nog verder groeien.”

2. Maatschappelijke verantwoordelijkheid komt in een stroomversnelling

Consumenten staan niet alleen in hun streven naar sociale verantwoordelijkheid. Organisaties erkennen ook de kracht van een positieve reputatie en zetten in toenemende mate Environmental, Social en Governance (ESG)-programma's op om zich te onderscheiden van concurrenten.

François Nicolon van Kantar merkt op: "Uit ons BrandZ-onderzoek blijkt dat verantwoord handelen de grootste invloed heeft op de reputatie van een merk (49%). Merken zien activisme als een manier om op een zinvolle manier contact te maken met consumenten, een trend die wordt versneld door de pandemie.”

Het is dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de verwachtingen van consumenten en ander stakeholders. Dat kan bijvoorbeeld met de wereldwijde database met nieuws-, branche- en marktgegevens van Nexis®. Dit onderzoeksplatform helpt je om opkomende trends te identificeren of je nu een onderzoeksjournalist, een mediaorganisatie of een contentmarketingbureau bent.

3. Datademocratisering creëert uitdagingen EN kansen

De alomtegenwoordigheid van Google betekent dat mensen die in het verleden naar experts en onderzoeksspecialisten keken voor antwoorden op prangende vragen, nu zelf op zoek gaan.

Daar is op zich niets mis mee maar kunnen die gegevens die online staan, zonder duidelijke herkomst van de bron, echt met vertrouwen worden gebruikt? Vaak zijn topresultaten van dergelijke zoekopdrachten meer afhankelijk van succesvolle SEO-strategieën dan van relevantie. Op YouTube verschijnen gerenommeerde nieuwsorganisaties naast onafhankelijke producenten die ongegronde samenzweringstheorieën verkondigen - en minder mediabewuste consumenten zien het verschil misschien niet.

Van deze uitdaging een kans maken is simpel met de juiste tools. Nexis maakt bijvoorbeeld het delen van inzichten binnen een organisatie eenvoudig, of het nu gaat om een informatieve nieuwsbrief of het samenwerken met anderen door middel van gedeelde mappen en geannoteerde artikelen.

Probeer het zelf uit. Meld je aan voor gratis 7 dagen toegang tot Nexis of voor een persoonlijke demo. Vul het formulier in!

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs