Toegankelijke data science

07 Aug 2020 1:14 pm

Maak data science toegankelijker binnen je organisatie

Volgens de Harvard Business Review is datawetenschapper het meest sexy beroep van de 21e eeuw. Maar als je de hele dag omringd wordt door termen zoals 'voorspellende analyses', 'geavanceerde algoritmes' en 'machinaal leren', hoe kun je jouw passie dan overbrengen op de rest van je organisatie? Hoe zet je hun gevoel van intimidatie om in fascinatie?

Vier tips om gegevens te veranderen in informatie die iedereen snapt en gebruikt.

1. Begin met betrouwbare gegevens

Als datawetenschappers praten, wordt er geluisterd. Zorg ervoor dat je advies en de informatie die je geeft gebaseerd zijn op betrouwbare feiten. Er zijn duizenden gratis nieuwsbronnen beschikbaar, maar die bestaan vaak alleen uit samenvattingen – zonder het hele artikel. Om het plaatje compleet te krijgen, heb je toegang nodig tot lokale en/of internationale bronnen met betrouwbare nieuws- en bedrijfsinformatie, en de bijbehorende historische en juridische context.

2. Unieke trends ontdekken

De echte waarde van data science ligt in het vermogen om verborgen verbanden te ontdekken tussen ongerelateerde data. Op die manier help je bedrijven om betere werk- en denkmethodes te ontwikkelen. Het ontdekken van dit soort trends en inzichten kan moeilijk en tijdrovend zijn. Maar je kunt je processen stroomlijnen door irrelevante data te elimineren. Doorzoek onbewerkte-databronnen met behulp van geavanceerde zoek-, indexerings- en filterfuncties, zodat je exact de informatie vindt die je nodig hebt om je eigen filters en verrijkingen toe te passen. Doordat je snel toegang hebt tot de juiste informatie, kun je bepalen welke invloed het weer heeft op de aandelenkoers, wat nepnieuws doet met het aantal donaties, hoe verkeersongelukken de vastgoedprijzen beïnvloeden en nog veel meer. Als jouw organisatie inzicht heeft in trends die ze op de markt kunnen brengen, kan dit net de voorsprong zijn die je nodig hebt om succesvol te zijn.

3. Eerlijk zullen we alles delen

Je weet precies wat je bedrijf nodig heeft. Maar nu moet je deze informatie nog overbrengen aan je team. Sta eens stil bij het perspectief van de mensen die je analyses gebruiken. Is het een salesteam? Dan is het misschien een goed idee om je onderzoek te presenteren als een verhaal; over een potentiële klant en wat jouw gegevens voor hen zouden kunnen betekenen. Of als de marketingafdeling je gegevens gebruikt om de klantenbinding te verbeteren, dan is het waarschijnlijk slim om je gegevens om te zetten in een infographic met hapklare, nuttige stukken informatie. Laat je niet afschrikken door traditionele rapport formats – kies je eigen presentatie en laat zien wat informatie kan betekenen voor de gehele organisatie. Hier vind je een aantal gratis designs waarmee je je rapporten kunt omtoveren tot echte kunstwerken: www.canva.com, www.piktochart.com, www.vectr.com en www.pixlr.com.

4. Maak gebruik van machinaal leren

Laat technologie zoveel mogelijk voor je werken. Door best practices op het gebied van machinaal leren (machine learning) toe te passen, krijgen jij en je team meer inzicht en dus meer mogelijkheden. Zet software en statistieken aan het werk om snel patronen te herkennen en voorspellingen te doen. Door de tijd te elimineren die mensen nodig hebben om data te lezen, samen te voegen, te categoriseren en evalueren, kun je sneller vaststellen hoe belangrijk bepaalde patronen zijn. Dit kan cruciaal zijn als je data in korte tijd moet analyseren en omzetten in bruikbare informatie. In een recent Datapipe-blog staat zelfs, 'Machinaal leren maakt data toegankelijker voor alle teams, en dat verhoogt de efficiëntie binnen de hele organisatie.' Het zijn dit soort informatiegestuurde wijzigingen die ervoor zorgen dat data science wordt omarmd door je hele organisatie.

Wil je meer weten over hoe je data science binnen jouw organisatie toegankelijker kunt maken? Of waar je de betrouwbare data vandaan haalt om de database van jouw organisatie te vullen? Ga naar https://www.lexisnexis.nl/data-as-a-service

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs