Vier feiten over vertrouwen

28 Nov 2019 11:04 am

feiten over vertrouwenMerkvertrouwen is een belangrijk – al slecht te meten – onderdeel van de marketingstrategie. Het is de basis van het vertrouwen dat een consument heeft in een bedrijf of product. Vertrouwen heeft grote invloed op de reden om wel of niet een aankoop te doen en het kan fans van een merk creëren die vervolgens het merk weer aanbevelen aan anderen. In een wereld waar een merk een enkele zin af kan staan van een crisis, is vertrouwen testen een verzekering van dat je het gaat redden als die crisis ook daadwerkelijk uitbreekt.

Ondanks dit alles vertrouwt slechts 34% van de consumenten de merken die ze kopen of gebruiken. Hier ligt een duidelijke kans voor bedrijven. Maar hoe doe je dat? We hebben vier tips, aan de hand van koppen uit het nieuws.

1. Vind een (goed) doel

Als een merk zich verbindt aan een doel dat nauw aan het hart ligt van hun doelgroep, dan zullen deze dit onthouden en trouw blijven aan het merk. Consumenten willen dat merk vinden die het juiste doet voor hun product en voor de maatschappij.  
Spring er echter niet in zonder te kijken. Wees er zeker van dat je goed onderzoek doet naar het doel waar je voor kiest als organisatie. Ook non-profit betekent niet altijd zonder risico. Ga in zee met organisaties die een goede financiële basis hebben en bekend staan als stabiele en bewezen leiders in hun segment.

In het nieuws: Alibaba's Philanthropy Arm Hosts 2nd Philanthropy Forum in India to Support Education

2. Blijf trouw aan je woord

Merkvertrouwen is niet anders dan het vertrouwen tussen vrienden of collega’s. Je aan je beloften houden zorgt voor vertrouwen, liegen niet. Onthoud dat je vertrouwen moet verdienen; het is aan jou om de stappen te nemen die hiervoor nodig zijn.

Dit zal impact hebben op elke afdeling in een organisatie. Een fout bij de klantenservice, bij productie of bij sales: ze hebben allemaal de mogelijkheid om een sprankje van twijfels m.b.t. betrouwbaarheid te zaaien bij partners en consumenten.
In het nieuws: DoorDash promises to change controversial tipping policy after public outcry

3. Authenticiteit is de sleutel

Mensen vertrouwen merken waar ze zich betrokken bij voelen. Met zo veel kanalen die merken de mogelijkheid geven om een band op te bouwen met consumenten, is het nog nooit zo makkelijk geweest om een merk persona te maken. Aan de andere kant, is het ook nog nooit zo makkelijk geweest om deze kanalen te gebruiken om een merk te beschadigen en daarmee het vertrouwen.

Authenticiteit betekent dat je een identiteit hebt en je daaraan houdt. Dit is in feite een een-tweetje tussen marketing en de rest van de organisatie. De organisatie heeft een bepaald imago en deze zou niet alleen intern maar ook extern consistent uitgedragen moeten worden.

In het nieuws: Boycotts Pose a Grave Danger to the Equinox and SoulCycle Businesses

4. Creëer een persoonlijke band met consumenten

Er is een reden dat politici zoveel tijd steken in het voeren van campagne, ze reizen van stad naar stad om foto’s te nemen met mensen en zoveel mogelijk handen te schudden. Het creëren van een band met iemand, op een directe manier en zelfs al is het voor een korte tijd, zorgt voor vertrouwen.

Een bedrijf of merk kan natuurlijk niet op tour gaan en baby’s kussen en selfies maken. Er zijn echter andere manieren om een persoonlijke band te krijgen. Laat ze zich special voelen. Bijvoorbeeld door op maat aanbiedingen te doen via social media of door een gepersonaliseerd loyaliteitsprogramma.

In het nieuws: A Museum Dedicated To Baked Beans Is Coming To London This Month

Merkvertrouwen meten
Hoe denken klanten en consumenten over jouw merk? Dat kun je meten met een media monitoring tool. Bijvoorbeeld Nexis Newsdesk. Meer weten? Vraag een gratis demo aan.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs