Vier tips voor betrouwbaar onderzoek

11 Sep 2020 12:48 pm

Onderzoek doen is een proces. Het begint vaak met een vraag, ontwikkelt zich in een hypothese en na een zoektocht en evaluatie van gegevens eindigt het proces met een conclusie. Daarna volgt nog een toetsing van de conclusie. Als dit is gedaan dan kan er met vertrouwen een betrouwbaar eindresultaat met anderen worden gedeeld.

Of u nu biografische informatie zoekt over een mogelijke nieuwe zakelijke partner of onderzoek doet naar wie er over uw organisatie schrijft, de basis zou altijd een betrouwbare bron moeten zijn. Zelfs als u geen ervaren onderzoeker bent dan zijn deze vier tips handig om in het hoofd te houden bij uw volgende onderzoek.

  1. Wees sceptisch en onderzoek bronnen

    Een onderzoek is net zo goed als de bronnen die ervoor gebruikt zijn. Wanneer u dus geen betrouwbare bronnen gebruikt, dan kunt u ook niet tot een betrouwbare conclusie komen. Het is daarom belangrijk om een gezonde dosis scepticisme te gebruiken bij het beoordelen van bronnen. Stel bijvoorbeeld deze vragen:

    • Zijn er vooroordelen die de bron zou kunnen hebben die mogelijk de bevindingen kan beïnvloeden?
    • Is de bron relevant en is de gevonden informatie actueel?
    • Wordt deze bron in het algemeen gezien als betrouwbaar?
  2. Check op vooroordelen

    Het checken van bronnen op mogelijke vooroordelen is belangrijk, maar het is net zo belangrijk dat onderzoekers ook naar zichzelf kijken m.b.t. vooroordelen. Het onderzoek proces vereist een open blik zonder te zoeken naar een bevestiging van wat u denkt dat de uitkomst zou moeten zijn.

    Dit kan moeilijk zijn. Met name voor onderzoekers bij een grotere organisatie die naar onderzoek kijkt als een manier om een strategisch voordeel te behalen. Wanneer er te laat een beroep op onderzoek wordt gedaan kan het bevestigen van vooroordelen in een onderzoek sneller gebeuren.

    Het beste is het als onderzoek plaatsvindt voor of helemaal aan het begin van een strategisch beslissingsproces, hoe later hoe meer risico op vooroordelen die het resultaat beïnvloeden.

  3. Begin met de juiste vraag

    Eén van de meest gemaakte fouten bij onderzoekers die net beginnen is dat ze direct het proces induiken zonder na te denken over de eerste – en wellicht meest belangrijke – vraag: welke vraag ga ik beantwoorden met mijn onderzoek?

    Zonder onderzoek inspanningen een fundament te geven in de vorm van een goede vraag is er kans op een ongeorganiseerd en onsamenhangend onderzoek. Beginnen met de juiste vraag is de basis voor elke stap daarna. Ook fungeert deze vraag als filter voor relevantie, het bepalen van parameters en checken op nauwkeurigheid.

  4. Vraag om een second opinion

Onderzoek is geen eenzame inspanning. Vertrouwen is een sociale transactie: betrouwbaar onderzoek zou dan ook een samenwerking moeten zijn. Experts van buitenaf kunnen helpen bij het formuleren van de vraag, een adviseur kan een check doen op individuele vooroordelen en een onderzoekpartner kan meer bronnen onderzoeken dan één persoon dat kan.

Dit soort samenwerking is van buitengewone waarde. Betrouwbare partners kunnen elkaar aanvullen en zorgen voor voldoende checks op kwaliteit zodat het eindresultaat een product is waarin iedereen vertrouwen heeft.

Digitaal toegang tot het meest complete aanbod van Nederlandse bronnen

De basis van een betrouwbaar onderzoek is een database met betrouwbare informatie. Zoals Nexis. De database van Nexis bevat ruim 4 miljard artikelen uit 40.000+ nationale en internationale bronnen. Waaronder alle regionale en landelijke uitgaven van de twee grootste uitgevers in Nederland: DPG en Mediahuis. Prominente titels zijn bijvoorbeeld de Volkskrant, de Telegraaf en het FD. Hiermee weet u zeker dat u zoekt in het meest complete aanbod van bronnen in Nederland.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Nexis? Vraag een gratis proefabonnement aan.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs