Berichten over jouw organisatie in de media: dit is waar je op moet letten
Wanneer je als organisatie besluit te gaan bijhouden wat voor en hoeveel berichten er in de media verschijnen (media monitoring), is dit eigenlijk pas een eerste stap in het grotere en voortdurende proces om informatie te verzamelen en om te zetten in nieuwe inzichten. Net zo belangrijk zijn de vragen die elke public relations- en communicatieprofessional zou moeten stellen over media-aandacht voor hun organisatie. In dit blog zetten we vier van die vragen op een rij.
Hoe ziet succes er uit?
Zorg ervoor dat je bij elke campagne vooraf besluit wat je wilt meten. Maak een lijst met gewenste resultaten, bijvoorbeeld sentimentscore of het overall bereik van je berichten. Hiermee schets je heel duidelijk hoe succes eruitziet voor jouw campagne. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze lijst ook de statistieken weerspiegelt die het meest belangrijk zijn voor jouw organisatie.
Waarom piekte de media-aandacht op deze dag?
Een piek in media-aandacht kan verschillende redenen hebben. Soms is die reden eenvoudig te achterhalen, bijvoorbeeld een uitgestuurd persbericht over een nieuw product dat door meerdere media is overgenomen maar soms is wat uitzoekwerk nodig om een verklaring te vinden. Wist je dat je met Nexis Newsdesk™ snel inzicht kunt krijgen in welke berichten van of over jouw organisatie waar worden gepubliceerd? Wanneer er een piek optreedt, klik je op de piek (in een overzicht met het aantal verschenen berichten) en kun je meteen zien welke berichten dit zijn, in welke bronnen ze zijn gepubliceerd, het sentiment van de berichten en nog veel meer waardevolle details.
Wie deelt het (en wat zeggen ze)?
Weten wanneer een artikel is gedeeld, kan van cruciaal belang zijn voor het opbouwen van betrokkenheid bij jouw doelgroep, het identificeren van reputatiebedreigingen of het opsporen van potentiële influencers voor toekomstige campagnes. In Nexis Newsdesk vind je analysedashboards die helpen je te verdiepen in het nieuws dat online de meeste belangstelling opwekt, de hashtags die worden gebruikt en de personen achter de berichtgeving.
Wat betekenen resultaten binnen de context van mijn branche?
Een belangrijk onderdeel van media monitoring is inzicht in hoe de resultaten van jouw organisatie of merk zich verhouden t.o.v. de concurrentie. Krijgt jouw organisaties meer of minder media-aandacht dan de belangrijkste concurrent? Is die berichtgeving positief/negatief/neutraal van toon? Met deze informatie kun je meer zeggen over de algehele effectiviteit van je campagne. Deze gegevens kunnen ook als input dienen voor het bepalen van je communicatiedoelen en -doelstellingen in het algemeen.
Media monitoren met Nexis Newsdesk: probeer het 7 dagen gratis
Ben je enthousiast geworden over de waarde van het monitoren van jouw organisatie in de media? Probeer het dan zelf eens uit en vraag een proefabonnement aan voor onze media monitoring oplossing Nexis Newsdesk. Je krijgt meteen 7 dagen gratis toegang.
