Wat Big Data van virussen uit het verleden ons leert

11 Jun 2020 8:27 am

Een term die veel wordt gebruikt tijdens deze coronavirus pandemie is ‘ongekend’. In de afgelopen 100 jaar zijn er 3 pandemieën geweest. In veel artikelen werd er verwezen naar de Spaanse Griep in 1918, maar er was ook een Aziatische griepuitbraak in 1957. En dan was er de Hong Kong griep in 1968-69, waaraan meer dan een miljoen mensen zijn overleden. Het is moeilijk om veel informatie te vinden over deze pandemieën aangezien de wereld een stuk anders was 50 of 100 jaar geleden. Globalisatie en het internationale reizen hebben de snelheid van het verspreiden van de pandemie verhoogd. En er zijn inmiddels diverse (online) databases beschikbaar die voor iedereen toegankelijk zijn. Door te zoeken in deze nieuwsarchieven komen er waardevolle inzichten naar boven, of u nou een simpele zoekterm gebruikt in de Nexis database of onze Nexis Data as a Service bulkdata gebruikt voor het maken van voorspellende analyses.

SARS in het Nexis nieuwsarchief

In 2002/2003 kreeg de wereld te maken met SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome). Net als bij het coronavirus wordt bij SARS gedacht dat deze in eerste instantie voorkwam onder dieren en daarna over werd gebracht op mensen. Een andere overeenkomst is dat beide ziektes worden overgebracht via kleine druppeltjes uit de neus, keel of longen.

Net als COVID-19 is SARS ook in eerste instantie in China opgedoken en heeft het zich vervolgens razendsnel verspreid, in dit geval naar 26 landen. Wel was het traject van de twee epidemieën totaal anders. Van de SARS uitbraak zijn er in totaal iets meer dan 8.000 gevallen gerapporteerd, met daarbij 774 doden. SARS was binnen 8 maanden na het eerste geval onder controle. De methodes die hiervoor zijn gebruikt komen misschien bekend voor bij degene die deze dagen het nieuws volgen. De belangrijkste maatregelen waren isolatie van iedereen die symptomen had, gecombineerd met snelle en nauwkeurige contactopsporing om verdere verspreiding te voorkomen.

Het nieuws rondom de uitbraak van het SARS virus werd wereldwijd bekend in maart en april 2003. Op vrijdag 28 maart 2003 kwam het nieuws naar buiten dat minstens 53 mensen aan het virus waren overleden en er rond de 1.400 infecties waren. Op dat moment waren Singapore, Vietnam, Hong Kong, Beijing en Toronto de plekken met de meeste besmettingen en kregen daarom een negatief reisadvies van de World Health Organization (WHO). In rapporten stond ook dat scholen werden gesloten en de aandelenkoersen van luchtvaartmaatschappijen, toerisme en recreatie flink daalden. Net zoals nu met COVID-19 deden de aandelen in technologie het erg goed.

Op maandag 31 maart rapporteerde de Agence France-Presse (AFP) een opmars van de SARS-gevallen in Hong Kong, met 100 nieuwe gevallen en groeiende ontregeling van reizen en de economie. Dat weekend waren er nog 6 mensen overleden aan het virus en was het aantal infectiegevallen opgelopen met 200. Dit is weinig in vergelijking met de groei van het coronavirus in 2020, maar alsnog een exponentiele groei. AFP rapporteerde over “een spoor van lege restaurants en winkelcentra” in Hong Kong.

Big data uit de media

Het AFP-rapport liet ook zien dat de luchtvaartindustrie het zwaar had. De SARS uitbraak vond plaats in de nasleep van de Amerikaanse inval in Irak en slechts 18 maanden na de terreuraanslagen op 9/11 in 2001. Deze 3 gebeurtenissen hadden een blijvende impact op de industrie, wat de United Press International verwoorde als: ‘Air Canada streeft naar bescherming tegen faillissement”. Op 2 april rapporteerde de Australian Financial Review een daling van 70% in passagiersvluchten in Azië. Onder andere Malaysian Air, Cathay Pacific Airways en Singapore Airlines hadden dalende inkomsten door het virus, de vraag naar vliegreizen was geschaad.

Overeenkomende maatregelen in nieuwsarchief

Op 2 april lag de focus weer op de business impact van de ziekte, waarbij de USA Today schreef ‘alledaagse dingen, zoals elkaar een hand geven, zijn opeens gevaarlijk’. Op die datum had het SARS virus meer dan 1.900 mensen geïnfecteerd en waren er wereldwijd 76 doden. Volgens de USA Today was er een volledige Motorola fabriek gesloten wat weer impact had op vele andere bedrijven waaronder Microsoft, HP, Xerox, Lucent en Eastman Kodak. Werknemers werkten vanuit huis en zakelijke reizen werden afgezegd. Diezelfde dag kwam het nieuws naar buiten dat er een kans was dat alle inwoners van de US in quarantaine zouden moeten als het SARS virus zich nog meer zou verspreiden en ook in andere landen zou uitbreken.

Hoe de berichten uit de media er in maart en april in 2003 uitzagen lijkt sprekend op het nieuws van deze tijd. Echter brak SARS niet wereldwijd uit en is het aantal besmettingsgevallen onder de 10.000 gebleven. Op dit moment, wanneer dit artikel wordt geschreven, heeft COVID-19 al 5.6 miljoen mensen geïnfecteerd en zijn er al 348.000 doden. Dit virus heeft dus een heel andere omvang.

Het geeft hoop om te zien dat eerder een virus in een paar maanden met maatregelen succesvol is aangepakt. Social distancing, thuiswerken, contact traceringen en het isoleren van mensen met symptomen waren effectief tijdens de SARS uitbraak en zullen dat ook zijn in het geval van COVID-19.

De vliegtuigmaatschappijen die het moeilijk hadden zijn toch door gegaan in de industrie maar hebben grote herstructureringen ondergaan. Het heeft 9 maanden gekost om na de SARS uitbraak het vliegverkeer weer geheel op gang te krijgen. Zoals het er nu naar uit ziet zal de hersteltijd na het Coronavirus nog veel langer duren.

Terwijl de meeste technologische bedrijven in het begin de storm leken te ontwijken, bestaan de eerdergenoemde bedrijven Lucent Technologies en Motorola niet meer zoals voorheen in 2003, Eastman Kodak ging zelfs 10 jaar later failliet. Dit laat zien dat het risico voor bedrijven niet stopt wanneer een virus is overwonnen.

Leren van het verleden door middel van predictive analytics

Gebeurtenissen zoals het corona virus zijn super zeldzaam en het mee maken ervan kan als eng en heftig ervaren worden. Nieuwsrapporten van vergelijkbare, maar kleinschaligere, gebeurtenissen kunnen ons een beetje context bieden. In het geval van SARS is het geruststellend dat binnen een korte tijd het virus is tegengegaan door tactieken die vandaag de dag ook worden ingezet door regeringen wereldwijd. Natuurlijk kan de omvang van deze crisis niet worden vergeleken maar het verleden kan ons wel helpen bij het beter kunnen inschatten hoe de toekomst eruit zal zien.

Als we wat inzichten kunnen halen uit een snelle blik in ons nieuwsarchief, stelt u zich dan voor wat voor waardevolle lessen er geleerd kunnen worden wanneer we de omvang en de diepte van Nexis Data as a Service combineren met machine learning, predictive analytics en andere AI gedreven onderzoeken. Mocht u hier mee over willen weten, neem dan contact met ons op.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs