Wat is media monitoring?
De definitie van media monitoring is simpel: media monitoring is het in de gaten houden van alle bronnen waarin jij, je organisatie of merk wordt genoemd. De uitvoering is echter een stuk lastiger: dagelijks verschijnen er duizenden nieuwe artikelen. In kranten en tijdschriften maar ook online (vaak achter een paywall) en op radio en TV. En niet alleen in Nederland, maar soms gaat het ook om vermeldingen in buitenlandse media.
Hoog tijd dus om te beginnen met media monitoring of te kijken of je huidige media monitoring tool (die automatisch alles voor je checkt, heel handig) nog wel voldoet. Om je te overtuigen dit ook echt te doen geven we in dit blog meerdere redenen om media monitoring een vast onderdeel te maken van jouw marketingstrategie.
1. Grip op negatieve berichtgeving
Zelfs een klein beetje negatieve publiciteit kan in een oogwenk uitgroeien in reputatieschade. Daarom moet je alle kanalen in de gaten houden – social media, blogs, reviews en nieuwsberichten – zoals je snel actie kunt ondernemen.
Als je een goede media monitoring strategie hebt dan weet je wat er over jouw bedrijf en over jouw concurrent wordt gezegd in de media. In geval van een positieve uitspraak moet je elke keer dat jouw bedrijf of merk wordt genoemd dit beschouwen als een kans om een relatie op te bouwen met deze mogelijke zakelijke partner, journalist of klant. In geval van een negatief bericht ben je er in ieder geval snel bij en kun je actie ondernemen voordat het uit de hand loopt.
Veel media monitoring tools hebben ook de mogelijkheid om updates over verschenen berichten in de media automatisch te delen met collega’s. Zo is iedereen op de hoogte en sta je niet met je mond vol tanden als je manager vraagt waarom je hem of haar vergeten bent te informeren.
2. Leren van de concurrentie
Natuurlijk moet je altijd eerst uitgaan van je eigen kracht. Maar er is niets mis met af en toe een deurtje verder te kijken: wat wordt er gezegd over jouw concurrenten? Doen zij iets fout wat jij beter kan? Laten zij kansen liggen? Zijn ze traag in het reageren op trends of negatieve commentaren? Leer ervan en maak hiermee jouw merk en product beter!
Met media monitoring weet je ook op tijd of ze misschien werken aan een nieuw product of aanwezig zijn op een evenement waarmee jij nog niet bekend was.
3. Merkmonitoring
Veel organisaties hebben verschillende merken onder hun hoede en al deze individuele merken zijn meestal gericht op een specifieke doelgroep. De mediadekking van één van jouw merken heeft invloed op het algehele imago van dat merk en kan de publieke perceptie aantoonbaar beïnvloeden– positief en negatief. En dus is het belangrijk dat je niet alleen weet welke berichten er verschijnen en door wie deze zijn geschreven, maar ook hoe de perceptie is van jouw merk en organisatie. Met een media monitoring oplossing krijg je daarom ook inzicht in zaken als het sentiment van de berichtgeving.
7 dagen gratis media monitoren
Wil je ook aan de slag met media monitoring en je reputatie beschermen? Wij kunnen je helpen! Nexis Newsdesk® is een complete media monitoring & analyse oplossing waarin online en offline bronnen eenvoudig te doorzoeken en gemakkelijk te analyseren zijn. In de Newsdesk database vind je bovendien alle regionale en landelijke uitgaven van de twee grootste uitgevers in Nederland: DPG en Mediahuis.
Vraag nu gratis toegang aan