
Relaties met de media kunnen lastig zijn. Het vereist kennis van met wie je praat – inclusief journalisten en consumenten – om een verhaal op het juiste moment en via het juiste kanaal te vertellen. Het wordt nog lastiger als je een internationale campagne start omdat je dan te maken krijgt met uitdagingen m.b.t. taal en cultuur.
Veel van het succes van een wereldwijde campagne leunt op een goede voorbereiding, inclusief een goed begrip van de ‘market intelligence’. Denk aan het media landschap. Hoe communiceren mensen in een bepaalde locatie met de media daar? Wat wordt er al gezegd in de lokale markt over dit onderwerp?
Dit zijn onze vijf tips om een succesvolle wereldwijde PR campagne te lanceren:
1. Neem de tijd
Een nieuwe markt en een nieuw publiek bereiken kan veel tijd kosten. Daarom is het belangrijk dat je tijd steekt in het maken van een strategisch plan m.b.t. je media relaties. Zo weet je zeker dat je alles hebt om de campagne effectief te kunnen uitvoeren.
Pitchen in een buitenlandse markt kan moeilijk te voorspellen uitdagingen met zich mee brengen. Bijvoorbeeld een andere media infrastructuur of andere culturele normen (en vaak een andere tijdzone!). Houd hier tekening mee in de planning door extra tijd in te ruimen om te reageren op dit soort onverwachte zaken.
2. Werk met leveranciers die jouw internationale doelen ondersteunen
Jouw leveranciers – media onderzoek databases, media monitoring diensten, etc – moeten jouw internationale ambities wel kunnen ondersteunen. Als dit goed geregeld is kunnen ze helpen om de juiste mensen en kanalen te identificeren.
Newsdesk, onze internationale media monitoring en analyse service, is een voorbeeld van een tool die hierbij kan helpen.
3. Zet een internationale distributiedienst in
Het inzetten van een internationale distributiedienst die alle landen kan bereiken kan bijdragen aan het succes van jouw campagne. Het onderzoeken van en pitchen naar een journalist voor elk land waar je je op richt is geen realistisch doel. Internationale distributiediensten hebben al een relatie opgebouwd met deze journalisten. Met deze diensten in zee gaan kan duur zijn maar het bespaart wel veel tijd.
Een bijkomend voordeel is dat er geen taalbarrières zijn en ook dat scheelt veel geld en energie.
4. Huur een freelancer in
Een freelancer inhuren voor elke locatie biedt jou waardevolle ondersteuning ter plekke. Idealiter is deze freelancer al bekend met het land, de locatie en het media landschap. Of in ieder geval kan deze persoon jouw eerste introductie zijn met de cultuur en de media van dit specifieke land.
Mocht het inhuren van een freelancer geen optie zijn, probeer dan een contactpersoon te vinden die bekend is met de plek en nodig hem of haar uit voor een gesprek. Zelfs al heeft deze persoon geen achtergrond in de media, dan kan het nog steeds nuttig zijn om wat ‘inside information’ over een land te krijgen.
5. Bepaal vooraf de verwachtingen
Omdat dit de eerste keer is dat je dit doet is het goed om vooraf de verwachtingen te schetsen, zodat er een realistisch beeld ontstaat. Probeer het eerst eens met een test en kijk wat er gebeurt. Stel dan indien nodig de verwachtingen bij.
Uiteindelijk draait het allemaal om onderzoek. Onderzoek naar de juiste leverancier, onderzoek naar de juiste markt en onderzoek naar de juiste media kanalen. LexisNexis kan hierbij helpen, neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.