4 overwegingen die je moet maken bij het kiezen van een tool voor het verspreiden van persberichten
Op zoek naar een tool om persberichten te verzenden? Er is een breed aanbod, wat kiezen niet altijd even gemakkelijk maakt. Waar het op neer komt is dat je beslist wat je echt belangrijk vindt. Daarom zetten we in dit blog 4 overwegingen op een rij, die je zou moeten maken bij het kiezen van je volgende persbericht distributie-oplossing.
1. Hoe vergroot de distributietool voor persberichten jouw bereik?
Stel jezelf eerst de vraag; “werkt deze tool anders dan de tool die ik momenteel gebruik?” Veel bestaande distributietools voor persberichten werken met een zgn. "pull" -distributiemodel. Dit betekent in de praktijk dat jouw persberichten op subdomeinen van websites worden geplaatst waar het verkeer vaak minimaal is.
Zoek in plaats daarvan naar een oplossing die gebruikmaakt van een "push"-distributiemodel. In tegenstelling tot het "pull" -model, plaatst deze methode jouw persberichten op sites met veel verkeer en ook sites die vaak door voor jouw relevant publiek worden bezocht. Met andere woorden, jouw persbericht is goed zichtbaar voor de juiste mensen, het bereik wordt vergroot en de impact wordt vermenigvuldigd.
2. Kan deze tool mij helpen om de juiste doelgroep op het juiste moment beter te bereiken?
De standaard 'shotgun'-benadering voor het verspreiden van persberichten kan worden vergeleken met het uitwerpen van een groot net in de oceaan. Alleen heb je geen controle over waar dat net precies wordt geworpen.
Biedt de distributietool voor persberichten die je overweegt de mogelijkheid om jouw doelgroep precies op het juiste moment te bereiken? Zo niet, dan is het zeker tijd om ergens anders te zoeken. Er zijn diverse tools in de markt waarmee je jouw doelgroep kunt targeten op locatie of aan de hand van demografische factoren zoals leeftijd en geslacht.
3. Hoe gebruiksvriendelijk is de tool?
Een tool met veel functionaliteiten is leuk, maar niet per se gebruiksvriendelijk. Het gaat er vooral om dat de functionaliteiten die in de tool zitten jouw leven makkelijker maken. Doe daarom goed je research, bepaal wat jij belangrijk vindt, vraag om een demo en vergelijk diverse tools totdat je de oplossing hebt gevonden die het beste bij jou past.
4. Geeft deze tool mij voldoende en actuele statistieken?
Na het versturen van je persbericht wil je waarschijnlijk snel inzicht in het resultaat. Hoeveel mensen heb ik bereikt, hoe vaak is het persbericht weergegeven? En je wilt deze informatie waarschijnlijk direct en niet pas na 2 of 3 dagen. Alleen zo kun je de ROI meten en analyseren wat werkt en wat niet.
Niet elke tool in de markt biedt dit soort snelle analyses en resultaten. Dit is dus zeker iets om te checken voordat je een overeenkomst afsluit.
Overweeg een efficiëntere, praktischere aanpak voor de verspreiding van persberichten
Nexis Newswire is een distributieplatform voor persberichten dat jouw PR- en communicatieteams de voordelen biedt van zowel de 'pull'- als 'push'-distributiestrategieën. Newswire, mogelijk gemaakt door Google, is een van de weinige services die gericht verkeer naar jouw persberichten leidt via een op advertenties gebaseerd model. Benieuwd naar hoe het werkt? Vraag dan een demo aan via het formulier.