Zichtbaarheid informatie specialisten

29 Jun 2020 8:51 am

In een recent, informeel onderzoek van het Amerikaanse Jinfo, werd aan informatie specialisten gevraagd welke doelen zij willen bereiken in 2020. Het meest populaire antwoord was “Onze zichtbaarheid en waarde verbeteren in de ogen van senior stakeholders” (56%). Op een tweede plek staat “Laten toenemen van onze betrokkenheid en invloed op data-gerelateerde projecten.” Het is duidelijk: veel informatie specialisten willen dat hun collega’s en managers in de organisatie beter begrijpen – en waarderen-  wat zij doen voor de organisatie.

Het bereiken van deze doelen ligt met name bij de informatie specialist zelf. Zij moeten een plek zien veroveren aan de tafel waarin data- en informatie gerelateerde projecten worden besproken. En eenmaal aan tafel moeten ze niet verlegen zijn maar hun toegevoegde waarde duidelijk maken.

We hebben een aantal ideeën op de rijtje gezet die informatie specialisten kunnen helpen om deze doelen te bereiken. Met dank aan Robin Neidorf, Director of Research bij Jinfo, die verantwoordelijk is voor het uitgevoerde onderzoek en ons van input heeft voorzien.

Grijp het COVID-19 moment

De huidige pandemie is natuurlijk vooral heel ernstig. Aan de andere kant zorgt het er voor dat veel organisaties een enorme honger hebben naar informatie die helpt bij het verwerken van alles wat er gebeurt en bij het nemen van goede beslissingen. Leiders van organisaties zoeken de antwoorden op vragen als: “Wanneer wordt het weer zoals ‘normaal’, en hoe ziet dat er dan uit? Hoe reageren onze concurrentie op alle veranderingen? Welke veranderingen moeten wij zelf als organisatie doorvoeren?” Informatie specialisten kunnen helpen met het vinden van antwoorden op deze vragen.

De sleutel ligt ‘m in het bieden van inzichtelijke informatie, aangeboden op een manier waardoor organisaties deze snel kunnen interpreteren en omzetten naar acties. Zelfs als ze er niet om hebben gevraagd, biedt informatie aan waarvan jij denkt dat dit waarde kan toevoegen. Hiermee krijgen specialisten meer zichtbaarheid, waardering en, erg belangrijk, respect.

Vraag: "Waarom?"

Veel mensen denken nog steeds dat, omdat er zoveel informatie om ons heen is, het niet moeilijk is om deze informatie te verzamelen op 1 plek. Dat is vaak echter niet het geval. Juist omdat informatie zo beschikbaar is, en in grote hoeveelheden, dat informatie specialisten nodig zijn om de juiste informatie te selecteren, te verzamelen en hier waardevolle inzichten uit te halen.

Een geweldige manier waarop je waardering kunt krijgen is door op elk verzoek voor informatie antwoord te geven met een simpele vraag: waarom? Wanneer je beter begrijpt waarom iemand op zoek is naar informatie dan kun jij beter leveren waar zij behoefte aan hebben. Met het vragen van waarom zet je ook een dialoog in waarmee je zichtbaar maakt waar de nuances in je werk liggen.

Schreeuw je succes van de daken

Veel mensen vinden het lastig om aan zelf promotie te doen maar soms is dit toch echt nodig! Als je een belangrijke bijdrage aan iets hebt geleverd, of een uitzonderlijk prestatie hebt geleverd, laat het dan weten aan anderen. Schreeuwen is misschien niet nodig. Maar denk eens aan een informatieve email sturen met een opsomming van succesvolle projecten of campagnes. Houd het kort en blijf bij het onderwerp maar op deze manier laat je goed zien wat je hebt bereikt zonder jezelf teveel te promoten.

Bereid je voor op de volgende verstoring

Informatie specialisten krijgen nog meer respect wanneer ze de getrokken lessen uit de COVID 19 pandemie toepassen op plannen voor de volgende grote verstoring. Wat deze dan ook mag zijn. Managers zullen onder de indruk zijn. En wanneer iedereen in paniek raakt, sta jij klaar met een plan met slimme en correcte informatie en analyses. LexisNexis en Nexis staan dan ook voor je klaar met een database gevuld met informatie uit meer dan 40.000 bronnen.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs