Wiki voor marketing en onderzoek

Ben je journalist, onderzoeker, marketeer of communicatie professional? Wij hebben een aantal relevante begrippen over marketing en onderzoek op een rijtje gezet in deze wiki die je verder helpen.

Wat is brand management

De gekozen strategie van een organisatie m.b.t. het beheren en profileren van het merk

Wat is branding

De manier waarop een organisatie zich wenst te identificeren en te positioneren. Brand identity is ook de belofte die een merk doet naar de consument toe

Wat is een concurrentie analyse

Het volgen van concurrenten door het continu onderzoeken van de markt met als doel de eigen marktpositie te bepalen. Meer weten

Wat is content marketing

Het creëren en aanbieden van relevante content (zoals whitepapers, video's of case studies) aan een specifieke doelgroep

Wat is corporate communicatie

Corporate communicatie is de functie binnen de organisatie die de relaties met stakeholders (belanghebbenden) beheert.

Wat is crisis communicatie

Het verzamelen, verwerken en verspreiden van informatie die van belang is om een crisissituatie aan te pakken. Meer weten

Wat is deep web

Het deel van het world wide web dat niet toegankelijk is via reguliere zoekmachines

Wat is deep fake

Deepfake is een techniek waarmee zijn beelden en geluiden en teksten door kunstmatige intelligente software worden gecreëerd, vaak niet van echt te onderscheiden.

Wat is fact checking

Het proces van het verifiëren van informatie in een niet-fictieve tekst om de waarheidsgetrouwheid en correctheid ervan te bepalen

Wat is influencer marketing

Het inzetten van personen met een grote achterban of voorbeeldfunctie om een bepaalde doelgroep te bereiken

Wat is een knipselkrant

Dit is een verzameling van geselecteerde knipsels uit de media over een persoon, product of organisatie. Meer weten

Wat is loyalty marketing

Het inzetten van marketing uitingen om de loyaliteit van klanten te beïnvloeden en ze zo aan jouw merk of organisatie te binden

Wat is marktanalyse

Marktanalyse geeft inzicht in een bepaalde markt. Dat kan de branche of sector zijn waarin een bedrijf actief is. Meer weten

Wat is marktonderzoek

Het systematisch verzamelen en analyseren van gegevens over markten of doelgroepen en hierop een strategie bepalen

Wat is media intelligence

Het verzamelen en analyseren van data via media kanalen, te gebruiken om inzichten te genereren

Wat is media-analyse

Het analyseren van verzamelde gegevens over wat er over een persoon, merk, product of organisatie wordt geschreven in de media. Meer weten

Wat is mediamonitoring

Het monitoren van wie er wat en wanneer zegt of schrijft over een campagne, persoon of organisatie. Meer weten

Wat is Mergers & Acquistions

Mergers & Acquisitions, ook wel M&A genoemd staat voor de combinatie bedrijfsfusies (mergers) en bedrijfsaankopen (acquisitions). Meer weten

Wat is nepnieuws (of fake news)

Onjuiste berichtgeving, soms wel deels gebaseerd op daadwerkelijk feiten, dat als echt nieuws wordt aangeboden. Meer weten

Wat is overheidscommunicatie

Overheidscommunicatie is sinds eind twintigste eeuw het aandachtsgebied waarmee de professionele verzorging van het contact van overheden met burgers wordt aangeduid

Wat is een perslijst

Een lijst met journalisten, persbureaus en influencers die je kunt inzetten om jouw boodschap te helpen verspreiden Meer weten

Wat is PR

Public Relations (PR) is een vorm van communicatie die erop is gericht om de relatie tussen een organisatie en het publiek te onderhouden en/of te verbeteren.

Wat is reputatie management

De beheersing, de sturing en het onderhoud van uw imago: hoe staat uw organisatie bekend en wat is het heersende sentiment? Meer weten

Wat is een sentimenten analyse

Het systematisch meten van een gevoel of stemming rondom berichtgeving over een product, merk, bedrijf of onderwerp

Wat is smart humanity

Technologie en digitalisering zijn zeker met de mens verbonden: smart humanity staat voor de mensen die digitale ontwikkelingen weten toe te passen

Wat is Social Media Analytics

Het meetbaar maken van social media

Wat is social listening

Het monitoren van online conversaties. Denk aan berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Instagram, etc. Meer weten

Wat is Social Media Engagement

Het opbouwen van een band tussen een bedrijf en volgers via een social media kanaal

Wat is social media marketing

Social Media Marketing (SMM) is een marketingtechniek waarbij sociale media worden ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren.

Wat is social media monitoring

Monitoring en benchmarking van aanwezigheid op social media om een media marketing strategie te bepalen. Meer weten

Wat is social selling

Social selling is het verkoopproces starten via social media sites (tools) zoals LinkedIn, Facebook of Twitter.

Wat zijn vanity metrics

Dit zijn gegevens die waardevol lijken maar na verder onderzoek toch nietszeggend kunnen zijn zoal likes of pageviews.

Wat is wetenschappelijk onderzoek

Onderzoek dat voldoet aan wetenschap criteria. Dat betekent dat de resultaten die gepresenteerd worden controleerbaar en feitelijk zijn. Meer weten

Wat is corporate communicatie

Corporate communicatie is de functie binnen de organisatie die de relaties met stakeholders (belanghebbenden) beheert.