Wiki voor marketing en onderzoek
Ben je journalist, onderzoeker, marketeer of communicatie professional? Wij hebben een aantal relevante begrippen over marketing en onderzoek op een rijtje gezet in deze wiki die je verder helpen.
- Wat is brand managementDe gekozen strategie van een organisatie m.b.t. het beheren en profileren van het merk
- Wat is brandingDe manier waarop een organisatie zich wenst te identificeren en te positioneren. Brand identity is ook de belofte die een merk doet naar de consument toe
- Wat is een concurrentie analyseHet volgen van concurrenten door het continu onderzoeken van de markt met als doel de eigen marktpositie te bepalen. Meer weten
- Wat is content marketingHet creëren en aanbieden van relevante content (zoals whitepapers, video's of case studies) aan een specifieke doelgroep
- Wat is corporate communicatieCorporate communicatie is de functie binnen de organisatie die de relaties met stakeholders (belanghebbenden) beheert.
- Wat is crisis communicatieHet verzamelen, verwerken en verspreiden van informatie die van belang is om een crisissituatie aan te pakken. Meer weten
- Wat is deep webHet deel van het world wide web dat niet toegankelijk is via reguliere zoekmachines
- Wat is deep fakeDeepfake is een techniek waarmee zijn beelden en geluiden en teksten door kunstmatige intelligente software worden gecreëerd, vaak niet van echt te onderscheiden.
- Wat is fact checkingHet proces van het verifiëren van informatie in een niet-fictieve tekst om de waarheidsgetrouwheid en correctheid ervan te bepalen
- Wat is influencer marketingHet inzetten van personen met een grote achterban of voorbeeldfunctie om een bepaalde doelgroep te bereiken
- Wat is een knipselkrantDit is een verzameling van geselecteerde knipsels uit de media over een persoon, product of organisatie. Meer weten
- Wat is loyalty marketingHet inzetten van marketing uitingen om de loyaliteit van klanten te beïnvloeden en ze zo aan jouw merk of organisatie te binden
- Wat is marktanalyseMarktanalyse geeft inzicht in een bepaalde markt. Dat kan de branche of sector zijn waarin een bedrijf actief is. Meer weten
- Wat is marktonderzoekHet systematisch verzamelen en analyseren van gegevens over markten of doelgroepen en hierop een strategie bepalen
- Wat is media intelligenceHet verzamelen en analyseren van data via media kanalen, te gebruiken om inzichten te genereren
- Wat is media-analyseHet analyseren van verzamelde gegevens over wat er over een persoon, merk, product of organisatie wordt geschreven in de media. Meer weten
- Wat is mediamonitoringHet monitoren van wie er wat en wanneer zegt of schrijft over een campagne, persoon of organisatie. Meer weten
- Wat is Mergers & AcquistionsMergers & Acquisitions, ook wel M&A genoemd staat voor de combinatie bedrijfsfusies (mergers) en bedrijfsaankopen (acquisitions). Meer weten
- Wat is nepnieuws (of fake news)Onjuiste berichtgeving, soms wel deels gebaseerd op daadwerkelijk feiten, dat als echt nieuws wordt aangeboden. Meer weten
- Wat is overheidscommunicatieOverheidscommunicatie is sinds eind twintigste eeuw het aandachtsgebied waarmee de professionele verzorging van het contact van overheden met burgers wordt aangeduid
- Wat is een perslijstEen lijst met journalisten, persbureaus en influencers die je kunt inzetten om jouw boodschap te helpen verspreiden Meer weten
- Wat is PRPublic Relations (PR) is een vorm van communicatie die erop is gericht om de relatie tussen een organisatie en het publiek te onderhouden en/of te verbeteren.
- Wat is reputatie managementDe beheersing, de sturing en het onderhoud van uw imago: hoe staat uw organisatie bekend en wat is het heersende sentiment? Meer weten
- Wat is een sentimenten analyseHet systematisch meten van een gevoel of stemming rondom berichtgeving over een product, merk, bedrijf of onderwerp
- Wat is smart humanityTechnologie en digitalisering zijn zeker met de mens verbonden: smart humanity staat voor de mensen die digitale ontwikkelingen weten toe te passen
- Wat is Social Media AnalyticsHet meetbaar maken van social media
- Wat is social listeningHet monitoren van online conversaties. Denk aan berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Instagram, etc. Meer weten
- Wat is Social Media EngagementHet opbouwen van een band tussen een bedrijf en volgers via een social media kanaal
- Wat is social media marketingSocial Media Marketing (SMM) is een marketingtechniek waarbij sociale media worden ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren.
- Wat is social media monitoringMonitoring en benchmarking van aanwezigheid op social media om een media marketing strategie te bepalen. Meer weten
- Wat is social sellingSocial selling is het verkoopproces starten via social media sites (tools) zoals LinkedIn, Facebook of Twitter.
- Wat zijn vanity metricsDit zijn gegevens die waardevol lijken maar na verder onderzoek toch nietszeggend kunnen zijn zoal likes of pageviews. Meer weten
- Wat is wetenschappelijk onderzoekOnderzoek dat voldoet aan wetenschap criteria. Dat betekent dat de resultaten die gepresenteerd worden controleerbaar en feitelijk zijn. Meer weten
- Wat is corporate communicatieCorporate communicatie is de functie binnen de organisatie die de relaties met stakeholders (belanghebbenden) beheert.