Wat wordt er verstaan onder het volgen van de concurrentie?

Het volgen van concurrenten (ook wel observatie van concurrenten of competitive intelligence) kenmerkt zich door het continu onderzoeken van de markt en de economische situatie, met als doel de eigen marktpositie te bepalen. Het omvat een systematische verzameling en analyse van informatie over de concurrentie, concurrerende producten en diensten alsmede trends. Op basis hiervan kunt u strategische en tactische beslissingen nemen en bent u de concurrentie altijd een stap voor.

Op een frequente marktobservatie volgt indien nodig een markt- dan wel concurrentieanalyse, waarbij de verzamelde gegevens worden geïnterpreteerd en met elkaar in verband worden gebracht.

Competitive Intelligence als pijler van de ondernemingsstrategie

Hoe gaat u bij uw strategische planning te werk? Waarschijnlijk volgt u trends en actuele ontwikkelingen. Het is goed als u ook naar de feedback van uw klanten luistert, maar welke positie nemen uw concurrenten hierbij in? Weet u hoe uw concurrenten zich binnen de markt gedragen? Door het volgen van uw concurrenten voorkomt u onaangename verrassingen, kunt u snel reageren en in een vroeg stadium de strategie van uw onderneming bijstellen.

Maakt competitive intelligence (CI) van concurrenten al deel uit van uw strategie?

Merkobservatie & -beleving

MerkobservatieDagelijks wordt door met name de grote bekende merknamen gestreden om de gunsten van (potentiële) klanten. Het volgen van de merkbeleving van de doelgroep levert u gegarandeerd belangrijke inzichten in de bedrijfsstrategie of in concrete marketingcampagnes.

Binnen de context van brand monitoring moeten de onderzochte gegevens grondig worden bestudeerd. Bij een puur kwantitatieve vergelijking van de verslaglegging in de media loopt uw concurrent wellicht iets op u voor. Maar mogelijk valt de sentimentsanalyse in uw voordeel uit, doordat er negatiever wordt bericht over uw concurrent.

Bij online reputation management mag u social media monitoring niet buiten beschouwing laten. Leg daarom verbanden tussen verschillende kengetallen uit verschillende bronnen om tot relevante resultaten te komen. Grafische weergaven vereenvoudigen de analyse.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs