Door de concurrentie te volgen krijgt jouw bedrijf de ideale uitgangspositie om marktontwikkelingen te overzien en hierop te anticiperen.
Houd jouw concurrenten in de gaten en neem strategisch verstandige besluiten.
Het volgen van concurrenten (ook wel observatie van concurrenten of competitive intelligence genoemd) kenmerkt zich door het continu onderzoeken van de markt en de economische situatie, met als doel de eigen marktpositie te bepalen. Het omvat een systematische verzameling en analyse van informatie over de concurrentie, concurrerende producten en diensten alsmede trends. Op basis hiervan kun je betere strategische en tactische beslissingen nemen.
Op een frequente marktobservatie volgt indien nodig een markt- dan wel concurrentieanalyse, waarbij de verzamelde gegevens worden geïnterpreteerd en met elkaar in verband worden gebracht.
Met een concurrentieanalyse zet je de sterke en zwakke punten van jouw organisatie ten opzichte van concurrenten op een rij.
Begin met het maken van een lijst van concurrenten en ga op onderzoek uit. Waar je bijvoorbeeld naar kunt zoeken is:
Deze informatie giet je vervolgens in een overzichtelijke tabel zodat je scherper ziet waar eventueel kansen voor jouw eigen organisatie liggen.
Natuurlijk moet je altijd uitgaan van jouw eigen krachten. Maar het is wel handig om te weten als een concurrent plannen heeft voor het uitbreiden naar een nieuwe regio, als ze negatief in het nieuws zijn geweest of als ze een nieuw product lanceren.
Wanneer je jouw marktonderzoek slechts beperkt tot het zoeken op het vrij toegankelijke internet, loop je risico's, aangezien je daar vaak slechts onvolledige informatie kunt vinden. Daarnaast zou je tijd moeten steken in het controleren van de betrouwbaarheid van de betreffende informatiebronnen.
Om alle belangrijke aspecten te dekken, is het belangrijk om je onderzoek te baseren op actuele gegevens uit een groot aantal betrouwbare bronnen. Denk bijvoorbeeld aan:
Dagelijks wordt door met name de grote bekende merknamen gestreden om de gunsten van (potentiële) klanten. Het volgen van de merkbeleving van de doelgroep levert je gegarandeerd belangrijke inzichten in de bedrijfsstrategie of in concrete marketingcampagnes.
Bij online reputation management mag je social media monitoring niet buiten beschouwing laten. Leg daarom verbanden tussen verschillende kengetallen uit verschillende bronnen om tot relevante resultaten te komen. Grafische weergaven vereenvoudigen de analyse.