Door de concurrentie en te volgen krijgt uw onderneming de ideale uitgangspositie om marktontwikkelingen te overzien en hierop te anticiperen.
Houd uw concurrenten in de gaten en neem strategisch verstandige besluiten.
Het volgen van concurrenten (ook wel observatie van concurrenten of competitive intelligence) kenmerkt zich door het continu onderzoeken van de markt en de economische situatie, met als doel de eigen marktpositie te bepalen. Het omvat een systematische verzameling en analyse van informatie over de concurrentie, concurrerende producten en diensten alsmede trends. Op basis hiervan kunt u strategische en tactische beslissingen nemen en bent u de concurrentie altijd een stap voor.
Op een frequente marktobservatie volgt indien nodig een markt- dan wel concurrentieanalyse, waarbij de verzamelde gegevens worden geïnterpreteerd en met elkaar in verband worden gebracht.
Met een concurrentieanalyse zet u de sterke en zwakke punten van uw organisatie ten opzichte van uw concurrenten op een rij.
Begin met het maken van een lijst van concurrenten en ga op onderzoek uit. Waar u bijvoorbeeld naar kunt zoeken is:
Deze informatie giet u vervolgens in een overzichtelijke tabel zodat u scherp ziet waar eventueel kansen voor uw eigen organisatie liggen.
Wanneer u uw marktonderzoek slechts beperkt tot het zoeken op het vrij toegankelijke internet, loopt u risico's, aangezien u daar vaak slechts onvolledige informatie kunt vinden. Daarnaast moet u de betreffende informatiebronnen controleren.
Om alle belangrijke aspecten te dekken, moet u uw business intelligence baseren op actuele gegevens uit een groot aantal betrouwbare bronnen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld:
Dagelijks wordt door met name de grote bekende merknamen gestreden om de gunsten van (potentiële) klanten. Het volgen van de merkbeleving van de doelgroep levert u gegarandeerd belangrijke inzichten in de bedrijfsstrategie of in concrete marketingcampagnes.
Bij online reputation management mag u social media monitoring niet buiten beschouwing laten. Leg daarom verbanden tussen verschillende kengetallen uit verschillende bronnen om tot relevante resultaten te komen. Grafische weergaven vereenvoudigen de analyse.
>>Een tool voor realtime en voortdurende mediamonitoring van concurrenten is Nexis Newsdesk. Benieuwd hoe het werkt? Vraag een demo aan via het formulier.