Wat is een concurrentieanalyse

Het volgen van concurrenten (ook wel observatie van concurrenten of competitive intelligence) kenmerkt zich door het continu onderzoeken van de markt en de economische situatie, met als doel de eigen marktpositie te bepalen. Het omvat een systematische verzameling en analyse van informatie over de concurrentie, concurrerende producten en diensten alsmede trends. Op basis hiervan kunt u strategische en tactische beslissingen nemen en bent u de concurrentie altijd een stap voor.

Op een frequente marktobservatie volgt indien nodig een markt- dan wel concurrentieanalyse, waarbij de verzamelde gegevens worden geïnterpreteerd en met elkaar in verband worden gebracht.

>>media-monitoring van uw concurrentie met Newsdesk<<

Concurrentieanalyse maken

Met een concurrentieanalyse zet u de sterke en zwakke punten van uw organisatie ten opzichte van uw  concurrenten op een rij.
Begin met het maken van een lijst van concurrenten en ga op onderzoek uit. Waar u bijvoorbeeld naar kunt zoeken is:

  • Waar zijn ze gevestigd (locatie/regio)
  • Op welke doelgroep richt de concurrent zich
  • Welke producten of diensten verkopen ze
  • Wat is de prijs die ze vragen voor hun product of dienst
  • Hoe zit het met hun naamsbekendheid en welke kanalen gebruiken ze om zichzelf te promoten

Deze informatie giet u vervolgens in een overzichtelijke tabel zodat u scherp ziet waar eventueel kansen voor uw eigen organisatie liggen.

Mediamonitoring en concurrentie

MerkobservatieDagelijks wordt door met name de grote bekende merknamen gestreden om de gunsten van (potentiële) klanten. Het volgen van de merkbeleving van de doelgroep levert u gegarandeerd belangrijke inzichten in de bedrijfsstrategie of in concrete marketingcampagnes.

Bij online reputation management mag u social media monitoring niet buiten beschouwing laten. Leg daarom verbanden tussen verschillende kengetallen uit verschillende bronnen om tot relevante resultaten te komen. Grafische weergaven vereenvoudigen de analyse.

>>Een tool voor realtime en voortdurende mediamonitoring van concurrenten is Nexis Newsdesk. Benieuwd hoe het werkt? Vraag een demo aan via het formulier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs