Wat is media monitoring?

Met media monitoring check je op regelmatige basis wat er 24/7 in de media wordt gezegd of geschreven over jouw bedrijf, merk of product. Op basis van de gevonden informatie neem je strategische beslissingen voor jouw organisatie.

Voorbeelden van hoe je media monitoring kunt inzetten:

  • PR & Communicatie: hoe doet mijn PR campagne het en welke influencer schrijft veel over mijn product.
  • Sentimenten-analyse: welke media schrijft wat over mijn organisatie of merk en is dit positief, neutraal of negatief van toon.
  • Reputatie & crisis management: verschijnen er negatieve  berichten in de media, van wie zijn die afkomstig en zijn dit er zo veel dat ik actie moet ondernemen.
  • Het volgen van de concurrentie: hebben ze een nieuwe campagne, zijn ze negatief in het nieuws geweest en welke kansen biedt dit mij.
  • Business development & strategie: trends en ontwikkelingen in de markt volgen en het bijsturen van uw strategie, indien nodig, op basis van de gevonden informatie.

De volgende stap is media intelligence waarbij je op basis van de gevonden informatie die je met media monitoring inzichtelijk hebt gemaakt, verder gaat analyseren en onderzoeken.

Inzicht in jouw organisatie in de media - met de gratis Mediascan

Media monitoring is van essentieel belang voor organisaties. Het kan helpen bij het beschermen van jouw reputatie, een crisis voorkomen of inzichten bieden in relevante nieuwe trends in jouw branche. Onze gratis mediascan geeft je inzicht in berichtgeving in (online en offline) media  over jouw organisatie in de afgelopen 100 dagen.

Vraag de mediascan aan

Marketingmanagement met media monitoring

Of jouw marketingcampagnes succesvol zijn stel je snel vast aan de hand van de resultaten van media monitoring. Ontdek bijvoorbeeld hoe de aandacht vanuit de media voor een nieuwe reclamecampagne is, of hoe het nieuwe Corporate Design wordt ontvangen. Zo kun je tijdig reageren wanneer je niet de gewenste resultaten behaalt of een campagne zich niet ontwikkelt volgens verwachting. Als er positieve reacties zijn, kun je die eveneens gebruiken en verder versterken.

Start met mediamonitoring en ontdek Nexis Newsdesk®

Brandmanagement met media monitoring

Hoe is mijn merknaam binnen de markt gepositioneerd? Hoe is het imago van deze merknaam? Hoe vaak wordt er bericht over mijn merk? Wie bericht hierover? Hoe is de toon?

Dit zijn allemaal belangrijke vragen bij brandmanagement: Ze zijn bepalend voor het succes en de waarde van de merknaam. Een strategische positionering en goed beheer van de merknaam zijn belangrijk om hun waarde te behouden en te vergroten. Voortdurende media monitoring maakt het succes van de merknaamstrategie zichtbaar en analyseerbaar. De resultaten uit de media monitoring vormen daarnaast een belangrijk element voor uitgebreide markt-, consument- en concurrentieanalyses.

Reputatiemanagement met media monitoring

Wanneer een onderneming of merknaam een goede reputatie opbouwt, is deze ook in tijden van crisis slagvaardig. Daarnaast is het belangrijk dat je in een vroeg stadium strategieën voor een mogelijke crisis uitwerkt die je in noodsituaties zonder tijdverlies kunt inzetten. Deze strategie maakt deelt uit van jouw reputatiemanagement plan.

Om snel te kunnen inspelen op problemen, bijvoorbeeld wanneer de negatieve verslaglegging vanuit de media over jouw organisatie de overhand krijgt, moet je de verschillende media continu in het oog houden. Kies in dat geval voor een tool voor mediamonitoring die je help alle media in de gaten te houden. Zo zie je het direct wanneer een negatieve trend de overhand dreigt te krijgen.

Wat is media-analyse?

Media-analyse gaat nog een stap verder dan media monitoring. Door analyse van de media aandacht voor een product of merk maak je inzichtelijk waar eventuele verbeteringen nodig zijn.
Het begin van een media-analyse is de doeldefinitie, aan de hand waarvan successen kunnen gemeten worden. Kwalitatieve beoordelingen van de verslaglegging vanuit de media leveren belangrijke inzichten op voor ondernemingen. Zoals: wat zijn onze zwakke punten? Waar zijn we al heel sterk en kunnen we dit verder uit bouwen?

Inzichten delen

Een binnen de onderneming zinvol verankerde media monitoring en -analyse heeft ook als kenmerk dat inzichten snel intern met de juiste stakeholders worden gedeeld. Analyses die door één bepaalde afdeling zijn uitgevoerd bevatten mogelijk ook belangrijke inzichten voor andere afdelingen binnen de onderneming, maar niet voor alle.

  • Inzichten delenEen onderzoek waaruit blijkt dat strategische veranderingen nodig zijn, moet zo snel en eenvoudig mogelijk met de directie worden gedeeld.
  • Inzichten vanuit de social media monitoring zijn mogelijk slechts voor een deel van de marketingafdeling interessant.
  • De klantenservice is geïnteresseerd in de analyses op het gebied van klanttevredenheid vanuit sociale netwerken, terwijl deze informatie voor de financiële afdeling waarschijnlijk minder interessant is.

Binnen media monitoring-service geïntegreerde functies voor het gericht delen van informatie en analyses bieden daarom, zolang rekening wordt gehouden met de auteursrechten, een enorm voordeel om bij snelle beslissingen geen tijd te verliezen.

En nu: aan de slag met media monitoring

Ben je overtuigd geraakt van de mogelijkheden van media monitoring en wil je hier direct mee aan de slag gaan? LexisNexis heeft aan aantal oplossingen die je hiervoor kunt gebruiken. Zoals Nexis Newsdesk, met:

  • Realtime dashboards
  • Managementrapportages
  • Wordclouds
  • Sentimentenanalyses
  • Identificatie van influencers

De basis van al onze oplossingen is onze database met een archief van meer dan 40.000 bronnen dat teruggaat tot meer dan 40 jaar.

Meer weten?
Vraag een gratis media consult aan via het formulier.

Mediamonitoring met LexisNexis
Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs