Wat is mediamonitoring?

Met mediamonitoring checkt u op regelmatige basis wat er 24/7 in de media wordt gezegd of geschreven over uw bedrijf, merk of product. Op basis van de gevonden informatie neemt u strategische beslissingen voor uw organisatie.

Mediamonitoring kan bijvoorbeeld ingezet worden voor:

  • PR & Communicatie: hoe doet mijn PR campagne het, welke influencer schrijft veel over mijn product, in welke media (print, online, social media) wordt er het meeste over mijn merk geschreven en is dit dan positief of negatief van toon?
  • Het volgen van de concurrentie: hebben ze een nieuwe campagne, zijn ze negatief in het nieuws geweest en welke kansen biedt dit mij?
  • Business development & strategie: trends en ontwikkelingen in de markt volgen en het bijsturen van uw strategie, indien nodig, op basis van de gevonden informatie.

Marketingmanagement met mediamonitoring

Of uw marketingcampagnes succesvol zijn, stelt u snel vast aan de hand van de resultaten van mediamonitoring. Ontdek bijvoorbeeld hoe de aandacht vanuit de media voor een nieuwe reclamecampagne is, of hoe het nieuwe Corporate Design wordt ontvangen. Zo kunt u realtime reageren wanneer u niet de gewenste resultaten behaalt of een campagne zich niet ontwikkelt volgens verwachting. Als er positieve reacties zijn, kunt u die eveneens gebruiken en met uw eigen reacties versterken.

>>Start met mediamonitoring: vraag een demo aan van Nexis Newsdesk

Brandmanagement met mediamonitoring

Hoe is mijn merknaam binnen de markt gepositioneerd? Hoe is het imago van deze merknaam? Hoe vaak wordt er bericht over mijn merk? Wie bericht hierover? Hoe is de toon?

Dit zijn allemaal belangrijke vragen bij brandmanagement: Ze zijn bepalend voor het succes en de waarde van de merknaam. Een strategische positionering en goed beheer van de merknaam zijn belangrijk om hun waarde te behouden en te vergroten. Realtime mediamonitoring maakt het succes van de merknaamstrategie zichtbaar en analyseerbaar. Wanneer u de ontwikkeling altijd in het oog houdt, kunt u negatieve processen direct tegengaan en positieve stemgeluiden versterken.  De resultaten uit de mediamonitoring vormen daarnaast een belangrijk element voor uitgebreide markt-, consument- en concurrentieanalyses.

Reputatiemanagement met mediamonitoring

Wanneer een onderneming of merknaam een goede reputatie opbouwt, is deze ook in tijden van crisis slagvaardig. Daarnaast is het belangrijk dat u in een vroeg stadium strategieën voor een mogelijke crisis uitwerkt die u in noodsituaties zonder tijdverlies kunt inzetten. Deze strategie maakt deelt uit van uw reputatiemanagement plan.

Om snel te kunnen inspelen op problemen, bijvoorbeeld wanneer de negatieve verslaglegging vanuit de media over uw onderneming de overhand krijgt, moet u de verschillende media continu in het oog houden. Kies in dat geval voor een tool voor mediamonitoring die de toon van de content beoordeelt: wordt hier positief, neutraal of negatief gesproken, commentaar gegeven en gediscussieerd? Zo ziet u meteen wanneer een negatieve trend de overhand krijgt, waardoor u direct kunt handelen en, in het ideale geval, een reeds volledig voorbereide crisisstrategie in kunt zetten.

Wat is media-analyse?

Media-analyse gaat nog een stap verder dan mediamonitoring. Door analyse van de media aandacht voor een product of merk maakt u inzichtelijk waar eventuele verbeteringen nodig zijn.
Het begin van een media-analyse is de doeldefinitie, aan de hand waarvan successen kunnen gemeten worden. Kwalitatieve beoordelingen van de verslaglegging vanuit de media leveren belangrijke inzichten op voor ondernemingen. Zoals: wat zijn onze zwakke punten? Waar zijn we al heel sterk en kunnen we dit verder uit bouwen?

Media Monitoring met Newsdesk

Inzichten delen

Een binnen de onderneming zinvol verankerde mediamonitoring en -analyse heeft ook als kenmerk dat inzichten snel intern met de juiste stakeholders worden gedeeld. Analyses die door één bepaalde afdeling zijn uitgevoerd bevatten mogelijk ook belangrijke inzichten voor andere afdelingen binnen de onderneming, maar niet voor alle.

  • Inzichten delenEen onderzoek waaruit blijkt dat strategische veranderingen nodig zijn, moet zo snel en eenvoudig mogelijk met de directie worden gedeeld.
  • Inzichten vanuit de social media monitoring zijn mogelijk slechts voor een deel van de marketingafdeling interessant.
  • De klantenservice is geïnteresseerd in de analyses op het gebied van klanttevredenheid vanuit sociale netwerken, terwijl deze informatie voor de financiële afdeling waarschijnlijk minder interessant is.

Binnen mediamonitoring-service geïntegreerde functies voor het gericht delen van informatie en analyses bieden daarom, zolang rekening wordt gehouden met de auteursrechten, een enorm voordeel om bij snelle beslissingen geen tijd te verliezen.

Focus op relevante regio's

Fokus auf relevante RegionenWelk voordeel zou een uitsluitend regionaal opererende onderneming hebben bij wereldwijde mediamonitoring? Waarom zouden internationaal opererende ondernemingen zich uitsluitend moeten beperken tot mediamonitoring op nationaal niveau? Beide scenario's zouden slechts deels zinvol zijn. Daarom moeten ondernemingen er bij de keuze van de mediamonitoringservices op letten dat de resultaten gericht zijn op de voor hen relevante regio's en talen. Alleen zo kan de ruis beperkt worden en kunnen mediamonitors zich op werkelijk relevante content concentreren.

Mediamonitoring tool

Wilt u aan de slag gaan met mediamonitoring- en analyse? LexisNexis heeft aan aantal oplossingen die u hiervoor kunt gebruiken.  Onze tools bevatten o.a.:

  • Realtime dashboards
  • Managementrapportages
  • Wordclouds
  • Sentimentenanalyses
  • Identificate van influencers

De basis van onze tool is onze database met een archief van meer dan 40.000 bronnen dat teruggaat tot meer dan 40 jaar.

>>Meer weten? vraag een demo aan via het formulier of bekijk een overzicht van onze tools

Mediamonitoring met LexisNexis
Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs