Reputatiemanagement? Zo pak je het aan!

Check en bescherm de reputatie van jouw organisatie, merk of product

Waarom reputatiemanagement?

Reputatiemanagement kan voor een organisatie het verschil maken tussen winst en verlies. Tussen een aanbeveling en een afrader. Hoe staat jouw organisatie bekend en wat is het heersende sentiment? Als je het antwoord op deze vragen niet kent dan is het wellicht slim binnenkort een proces voor reputatie management, inclusief het meten van reputatie, in te richten. Optimaal reputatiemanagement is gericht op de beheersing, de sturing en het onderhoud van het imago van een organisatie. Goed reputatiemanagement betekent op de hoogte zijn van de actuele wensen en sentimenten van jouw doelgroep.

Veelgestelde vragen over reputatiemanagement
Wat is reputatiemanagement?

Reputatiemanagement is het geheel van activiteiten dat een organisatie inzet voor het monitoren en beïnvloeden van de indruk die mensen buiten de organisatie hebben over de organisatie of een merk.

Waarom is reputatiemanagement belangrijk?

Een slechte reputatie kan een organisatie geld kosten. Jouw doelgroep kan door een slechte reputatie besluiten om bij de concurrent te kopen in plaats van bij jou. Of ze willen geen langlopend contract meer afsluiten omdat ze wantrouwend zijn n.a.v. bepaalde negatieve berichtgeving, of deze nu op de waarheid is gebaseerd of niet.  Daarom is het zo belangrijk dat je een plan hebt om hier mee om te gaan.

Hoe bouw je een reputatie?

Iets dat start als iets kleins, zoals een klacht van een klant, kan uitgroeien tot een crisis en negatief effect hebben op de algehele reputatie. Het is dus belangrijk om een strategieplan op te stellen m.b.t. de reputatie van de organisatie. Let op dat het plan ook doelstellingen bevat over hoe je je reputatie gaat meten en een plan voor wat te doen als er reputatieschade ontstaat.

Hoe manage je een reputatie?

Met de hulp van media monitoring weet je wat er wordt gezegd en herschreven over jouw organisatie of merk in online en offline media, op social media, in blogs en op forums. Met een media monitoring oplossing, zoals Nexis Newsdesk, heb je 24/7 inzicht in deze berichtgeving.

Waarom is online reputatie belangrijk?

Het monitoren en meten van online berichten over jouw organisatie geeft een betrouwbaar beeld van je algehele reputatie. Vooral omdat communicatie via online kanalen razendsnel gaat. Mensen gebruiken social media om hun mening te geven over alles en dit kan escaleren. Door met name je online reputatie te monitoren weet je snel wat er speelt en kun je tijdig in actie komen.

Zo kun je je reputatie managen

Reputatiemanagement is veel meer dan het profileren van jouw organisatie als leverancier van een goed product of een kwalitatief hoogwaardige dienst. Om jouw reputatie succesvol te managen is het van belang om de beeldvorming over jouw organisatie proactief beïnvloeden. Hiervoor kun je een reputatiemanagement tool gebruiken. Zoals die van LexisNexis. De basis is onze grote database met informatie waardoor je zeker weet dat je alle informatie tot jouw beschikking hebt die je nodig hebt voor een volledige controle.

Waarom kiezen voor LexisNexis?

Met de LexisNexis media monitoring tools kun je:

    • Monitoren wat er over jouw organisatie wordt gezegd en geschreven
    • Jouw merk beschermen. Krijg toegang tot 45.000 internationale bronnen, van print tot online en van social media tot RTV.
    • Influencers volgen en vinden door te monitoren wie over jouw organisatie schrijft
    • Nieuws en berichten over jouw bedrijf volgen, op elk moment van de dag
    • Bereik meten en daarmee de impact van een bericht
    • Berichten analyseren om een totaal beeld te vormen van de reputatie


Meer over de media monitoring oplossingen van LexisNexis

Neem contact met ons op

E-mail: support@lexisnexis.eu
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456