Social (media) Listening

Wat wordt er op sociale kanalen gezegd over jouw merk en organisatie?
Verzamel deze waardevolle inzichten via social listening,

Wat is Social Listening?

Social (media) listening gaat puur over het monitoren van online conversaties. Denk aan berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Instagram, etc. Je 'luistert' letterlijk naar wat er wordt gezegd op social media. Waarom zou je als bedrijf aan social listening beginnen? Is het niet voldoende om de vragen en klachten van klanten op social media goed en snel te beantwoorden? Het antwoord is nee. Door naar social media te luisteren en dit te analyseren kun je een meerwaarde realiseren voor uw bedrijf en antwoord krijgen op vragen zoals:

  • Hoe wordt er over mijn product, merk of bedrijf gezegd (reputatiemanagement)?
  • Wie is mijn doelgroep en wat is hun behoefte (doelgroep analyse)?
  • Wat is de tone of voice en welke content slaat aan op social media (communicatiestrategie)?
  • Wat speelt er bij concurrenten en waar laten zij steken vallen (concurrentieanalyse)?
  • Wat zijn de trends zijn en ontwikkelingen in de markt of onder de doelgroep (trends & ontwikkelingen)?

Social media monitoring versus social listening

Social media listening en social media monitoring, twee termen die erg op elkaar lijken. Waar zit het verschil?  Bij social media monitoring houd je proactief bij wat er over jouw organisatie, merk of product gezegd wordt op social media. Met social listening kijk je verder dan alleen je eigen organisatie, bijvoorbeeld naar een branche, en analyseer je ook de gevonden informatie om zo nieuwe inzichten te verzamelen.

Social Listening met Nexis® Social Analytics

Ben je op zoek naar een tool voor social listening. Dan is Nexis Social Analytics wellicht relevant. Dit zijn enkele mogelijkheden:

  • Realtime de belangrijkste campagnestatistieken & campagnerapporten van alle data op social media
  • Verfijn jouw merkboodschap door campagneresultaten te meten met sentimentenanalyse en emotietracking
  • Vergroot het bereik van jouw content door de belangrijkste influencers te identificeren
  • Bepaal welke zoekwoorden in welke gevallen het effectiefst zijn
  • Gebruik superieure beeldherkenningstechnologie om gebruik van jouw bedrijfslogo op te sporen

Wij vertellen je graag meer over de waarde van social listening en hoe monitoring hierbij kan helpen. Meer weten? Neem dan contact met ons op via het formulier!

Neem contact met ons op

E-mail: support@lexisnexis.eu
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456