In maart 2021 waren de landelijke verkiezingen, op deze pagina kon de berichtgeving gevolgd worden met de realtime grafieken van Nexis Newsdesk
Media monitoring met Newsdesk
In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van woensdag 17 maart monitorde LexisNexis de media-aandacht voor politieke partijen, hun lijsttrekkers en hun verkiezingsthema’s. Dit deden wij aan de hand van onze media monitoring - en analyse tool Newsdesk. In de oorspronkelijke monitor waren de grafieken interactief, deze zijn later vervangen door afbeeldingen.
Populaire onderwerpen: berichtgeving in de loop van de tijd
Bekijk in deze grafiek enkele onderwerpen die terugkomen in de verkiezingsprogramma's van de diverse partijen. En zie of de hoeveelheid berichten in de loop van de tijd verandert.
Deze grafiek vergelijkt de berichtgeving over 7 politieke partijen en de ontwikkeling in hoeveelheid berichten gedurende 100 dagen.
Berichtgeving in de loop van de tijd: lijsttrekkers
Bekijk hier over welke lijsttrekker de meeste berichten zijn verschenen en of er verschillen zijn in het aantal berichten per lijsttrekker. Zou dit effect hebben gehad op de uitslagen?
Berichtgeving over nieuwe partijen
Aan de verkiezingen doen een aantal nieuwe partijen mee, hoe staat het met de berichtgeving over bijvoorbeeld BBB, Bij1 en Code Oranje?
Sentiment van de berichtgeving over een lijsttrekker
Niet alleen de hoeveelheid berichten is belangrijk maar ook de toon van die berichten. In onderstaande grafieken kijken we naar of de berichtgeving over koplopers Mark Rutte en Sigrid Kaag in afgelopen 100 dagen negatief, neutraal of positief van toon was.
Bekijk deze grafieken voor jouw merk, product of bedrijf!
Met Nexis Newsdesk heb je een enorm aantal mogelijkheden om inzichtelijk te maken wie er wat en wanneer schrijft over jouw organisatie. In offline en online media. Benieuwd? Vraag een demo aan via het formulier.