Data en technologie: twee regels

3 November 2019 11:04am
Data en technologie

Door het gebruik van data kan elke organisatie nog beter consumenten benaderen met op maat boodschappen. Er wordt echter ook op grote maat misbruik gemaakt van de mogelijkheden die er zijn.

Een goede manier om met de gegevens van consumenten om te gaan is om ze echt alleen iets aan te bieden dat relevant is, en dit ook niet te vaak te doen zodat de consument niet blind wordt voor het aanbod of zich gaat irriteren.

Zeer specifieke benadering op basis van gegevens staat nog in de kinderschoenen. Sociale en ethische normen zijn nog niet bepaald. En waar ligt de grens bij het beschermen van de grenzen van het gebruik van data en in hoeverre consumenten beschermd moeten worden? Dit is iets wat organisaties al doende moeten uitvinden door naar andere organisaties te kijken en met consumenten in gesprek te gaan. Gelukkig is in veel gevallen het correct omgaan met data net als het opbouwen van een nieuwe vriendschap. We geven twee tips.

Wees cool

Geef data het respect dat het verdient. Neem het niet zonder ook iets terug te geven. Met andere woorden: wees cool!
Dat houdt in dat je moet weten wanneer je te ver gaat in het gebruik van data, bijvoorbeeld in het geval van persoonlijke grenzen. Een voorbeeld.
Een collega heeft het vermoeden dat een andere collega zwanger is. Ze is veel misselijk, drinkt geen alcohol meer en draagt ruimere kleding. Toch is het feit dat je dit alleen vermoedt, zonder bevestiging, geen reden om iedereen te gaan vertellen dat je collega een baby krijgt.

Je zou denken: duidelijk, dit zijn zaken waar rekening mee gehouden wordt. Toch ging de Amerikaanse winkelketen Target recentelijk toch te ver. Ze gebruikten data van tieners om een zwangerschap te voorspellen. Vervolgens stuurde ze marketingmaterialen naar deze personen toe. Helaas deden ze dit te snel waardoor het materiaal vaak arriveerde voordat de zwangerschap bekend was gemaakt. Met veel ongemakkelijke situaties als gevolg.

Doe niet zo raar

Mensen vertrouwen op en zijn loyaal aan mensen bij wie ze een goed gevoel hebben.  Ze winkelen en kopen met datzelfde gevoel. Als jij een vriend zou hebben die geen respect voor je heeft en je constant een rotgevoel geeft, dan verbreek je de vriendschap toch? Zo gaat dat ook met loyaliteit aan een organisatie of merk, als het gevoel niet goed is, als ze geen respect voelen, dan gaan ze verder kijken naar een alternatief.

Dus doe niet zo raar en ga op een correct manier om met je data!

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter
  • Ga naar nieuws voor interessante artikelen, whitepapers en blogs