Data vinden met jouw manier van onderzoeken

17 July 2018 10:03am
data onderzoek

'Data, kom maar tevoorschijn!' 

Er bestaat een grote misvatting in het huidige informatietijdperk, namelijk dat je alles eenvoudig kunt vinden omdat informatie overal is.

Maar het tegenovergestelde is waar. Omdat we zo veel informatie tot onze beschikking hebben, wordt het juist steeds moeilijker om te vinden wat je zoekt. Begin je heel breed te zoeken en word je daarna steeds selectiever? Of begin je juist met een heel selectieve zoekopdracht – met duidelijk afgebakende zoekcriteria – en hoop je dat je op die manier volledige resultaten krijgt? Er is eigenlijk geen goed of fout antwoord. Beide manieren kunnen werken. De kunst is echter om de juiste strategieën en oplossingen te gebruiken. Strategieën en oplossingen die echt resultaat opleveren – hoe je ook begint met zoeken.


De evolutie van het zoekproces

Het aantal online zoekopdrachten neemt elke minuut toe. En ook de manier waarop we zoeken verandert voortdurend. Volgens een onderzoek naar zoekopdrachten uit 2017 in Amerika, bestond bijna 40 procent van alle zoekopdrachten uit slechts één woord. Minder dan 3 procent van alle zoekopdrachten bevatte daarentegen zes of meer woorden. Wat betekent dit? Zijn we zo gefocust op dat ene woord om de informatie te vinden die we zoeken? Of weten we echt niet waar we moeten beginnen en gooien we dus maar een zo groot mogelijk vangnet uit, in de hoop dat we tijdens het zoeken bruikbare resultaten vinden?

Veel onderzoekers nemen zelf de verantwoordelijkheid om tijd te investeren in het zoeken naar de informatie die ze nodig hebben. Of je nu een consultant of journalist bent, of werkt in de financiële dienstverlening of in de zorg, de kans is groot dat onderzoek je veel tijd kost. Dus hoe kun je dit zo efficiënt mogelijk doen? Er staan veel gratis zoekmachines en slimme trucs op internet die je kunnen helpen om irrelevante resultaten eruit te filteren en snel resultaat te boeken. Maar is dat voldoende? En is dit daadwerkelijk een efficiënte manier van zoeken?

Onderzoek dat echt resultaat oplevert, is zowel breed als diep – zodat je niet alleen je inzichten kunt delen, maar ze ook in de juiste context kunt plaatsen. Kijk maar eens naar deze strategieën voor effectiever onderzoek:

Aangepaste zoekopdrachten instellen

Of je nu onderzoek doet naar nieuws, mensen, bedrijven, landen of trends, door je eigen zoekopdrachten in te stellen werk je gestroomlijnder – zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de kwaliteit van je resultaten. Kies bijvoorbeeld voor een oplossing waarmee je kunt zoeken op specifieke termen – en die vervolgens online documenten analyseert en tagt op basis van relevante onderwerpen, sectoren, bedrijven, organisaties, mensen en locaties.

Door incidentele referenties en valse hits uit te sluiten, weet je zeker dat wat je vindt ook echt aansluit bij je zoektermen en dus ook echt relevant is.

Maak gebruik van meldingen

Benut je tijd optimaal door meldingen in te stellen – voor het laatste nieuws, updates en lokale of wereldwijde vermeldingen van mensen, onderwerpen, bedrijfstakken en locaties die voor jou het belangrijkst zijn. Er bestaan oplossingen waarmee je een melding kunt ontvangen voor een specifiek onderwerp, waarover je vervolgens updates ontvangt – online of via e-mail. Deze zijn over het algemeen heel eenvoudig in te stellen. De meeste oplossingen bieden de mogelijkheid om een melding in te stellen nadat je een zoekopdracht hebt uitgevoerd. Vaak kun je ook elke maand, week, dag of uur een automatische update ontvangen.

Wist je dat je met Nexis meldingen kunt instellen voor je zoekopdrachten? Meer informatie: Nexis

Mobiel werken

De beste onderzoeksoplossingen van dit moment kun je ook mobiel of via een app gebruiken, zodat je altijd en overal kunt zoeken en de laatste updates steeds bij de hand hebt.

Zo kun je op ieder moment onderzoek doen naar een onderwerp waar je meer over wilt weten. Volgens de Google-statistieken die Search Engine Land onlangs heeft verzameld, wordt er tegenwoordig meer mobiel gezocht dan op computers. Bijna 60 procent van alle zoekopdrachten wordt uitgevoerd op een mobiel apparaat. Dit geldt voor de meest uiteenlopende sectoren: van de zorg en de financiële sector tot aan de voedingsindustrie. Wat betekent dit voor jou? Het betekent dat je mobiele apparaten moet gaan zien als een belangrijk onderdeel van je onderzoek en dat je klaar moet zijn om on-the-go te gaan zoeken.

Hoe je ook begint, uiteindelijk vind je altijd wat je zoekt. Maar door 'best-in-class' oplossingen te gebruiken, ben je niet alleen sneller, je weet ook dat de informatie die je vindt betrouwbaar is.

Nog meer weten? Kijk dan eens naar deze onderzoeksoplossingen en -bronnen.

Kijk eens naar de oplossingen en bronnen die we speciaal voor consultants hebben ontwikkeld:

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws