Drie redenen voor media monitoring

27 August 2019 1:41pm
reputatiemanagement door media monitoring

In dit tijdperk van de social media weet elke PR- of communicatie professional hoe belangrijk media monitoring is. Natuurlijk in het kader van reputatiemanagement maar ook als instrument om te meten hoe klanten over je denken en waar de concurrent mee bezig is.

“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to destroy it.” Beroemde woorden van Warren Buffett en deze woorden zijn vandaag de dag nog steeds waar: een merk is alleen maar sterk als een reputatie dat ook is. Neem een snel kijkje online en je komt genoeg voorbeelden tegen van hoe een post via social media reputaties heeft beschadigd. Denk aan supermarkten en paardenvlees, BP en Deepwater Horizon en de twitter campagne van Epicurious na de aanslag tijdens de marathon in Boston.

Het monitoren van de reputatie van je bedrijf is het fundament van je reputatiemanagement strategie. We hebben drie redenen op een rijtje gezet die dit ondersteunen.

1. Beheer negatieve berichtgeving

Zelfs een klein beetje negatieve publiciteit kan in een oogwenk uitgroeien in reputatieschade. Daarom moet je alle kanalen in de gaten houden – social media, blogs, reviews en nieuwsberichten – zoals je snel actie kunt ondernemen.

Als je een goede media monitoring strategie hebt dan weet je wat er over jouw bedrijf en over jouw concurrent wordt gezegd in de media. In geval van een positieve uitspraak moet je elke keer dat jouw bedrijf of merk wordt genoemd dit beschouwen als een kans om een relatie op te bouwen met deze mogelijke zakelijke partner, journalist of klant. In geval van een negatief bericht ben je er in ieder geval snel bij en kun je actie ondernemen voordat het uit de hand loopt.

2. De klant is koning

De beste informatie over jouw klanten komt van…jouw klanten! Monitoren wat zij zeggen is een belangrijk instrument m.b.t. verkoop en product ontwikkeling strategieën. Een klant die online deelt dat hij zo blij met jouw product is, is de beste ‘free publicity’ die je kunt hebben.
Deel ook jouw succes altijd met je klant en betrek ze als je iets te vieren hebt. Nieuwe klanten vinden kost vele malen meer dan bestaande klanten behouden.

3. Voorblijven op de concurrentie

Kijk ook gerust een deurtje verder: wat wordt er gezegd over jouw concurrenten? Doen zij iets fout wat jij beter kan? Laten zij kansen liggen? Zijn ze traag in het reageren op trends of negatieve commentaren? Leer ervan en maak hiermee jouw merk en product beter!

Wil je ook aan de slag met media monitoring en je reputatie beschermen? Wij kunnen je helpen! Ga naar www.lexisnexis.nl/reputatie-management

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter
  • Ga naar nieuws voor interessante artikelen, whitepapers en blogs