Droomlocatie voor jouw bedrijf

9 August 2019 8:17am
Droomlocatie voor jouw bedrijf

Je bedrijf uitbreiden is een spannend vooruitzicht. Zeker als het gaat om groei in de vorm van een nieuwe zakelijke locatie. Zoals alles dat te maken heeft met zakelijke ontwikkelingen is het ook hierbij van belang dat je vooraf onderzoek doet. Want wat werkt voor jouw huidige locatie, hoeft niet per se ook een succes te zijn op de nieuwe locatie. Er zijn een aantal variabelen die je vooraf altijd zou moeten checken.

Invloed op vraag en aanbod

Een locatie moet zowel aantrekkelijk zijn voor werknemers als voor klanten om echt succesvol te zijn. Denk maar aan de locatie van een school. Als de ouders of de docenten niet blij zijn met de plek waar de school staat dan zul je dit luid en duidelijk te horen krijgen.
En als jouw kantoor op een moeilijk te bereiken plek staat, dan zul je meer geld moeten steken in het vinden van het juiste personeel die bereid zijn de reis hier naartoe te maken.

Ook de omgeving van de plek waar je bent gevestigd speelt een rol. Zijn er winkels of restaurants in de buurt bijvoorbeeld? Dat maakt een locatie gewilder en aantrekkelijker.

Nieuwe locaties? Nieuwe wetten!

Een echt uitgebreid locatie onderzoek omvat ook hoe wetten en voorschriften die daar gelden jouw bedrijf kunnen beïnvloeden. Dit zijn een paar voorbeelden van hoe wetten invloed hebben op zakelijke locaties.

  • In 2018 opende Walt Disney Company een nieuwe locatie in Atlanta, als gevolg van een nieuwe wet die daar een gunstiger belastingbeleid mogelijk maakte. Nu, meer dan 10 jaar later, gaat dit waarschijnlijk weer veranderen als gevolg van een wetswijziging waardoor een boycot dreigt van de werkgelegenheid.
  • In de UK zorgt Brexit ervoor dat honderden organisaties zich afvragen wat te doen met hun kantoor daar. Organisaties die aan het kijken zijn om zich te verplaatsen schrappen steeds vaker de UK als locatie.

Begrijp hoe een cultuur kan verschillen

Het lukt Starbucks maar niet om uit te breiden naar Australië. En Tesco, de grootste Britse supermarktketen, moest zich terugtrekken uit Japan en de Verenigde Staten nadat het niet lukte om voldoende klanten te trekken.

Deze twee bedrijven zijn zeer succesvol in hun thuislocatie. Maar waarom lukt het dan niet altijd in andere landen? Als ze beter onderzoek hadden gedaan dan hadden ze bijvoorbeeld geweten over de koffie cultuur in Australië, waar ze houden van kleine lokale bars en niet van te zoete koffie. Dit soort informatie kan dus echt het verschil maken.

Heb je hier allemaal al aan gedacht? Dan ben je goed bezig en heb je een grote stap gezet richting jouw nieuwe droomlocatie!

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter
  • Ga naar nieuws voor interessante artikelen, whitepapers en blogs