Geen goede partners zonder goed onderzoek

24 July 2019 10:33am
Partners schudden elkaars hand

Een samenwerking tussen meerdere mensen en bedrijven, die allemaal hun eigen sterke punten hebben, kan leiden tot geweldige resultaten. Een samenwerking tussen merken kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat er een nieuw publiek wordt bereikt.

Maar samenwerken is niet zonder risico. Er zijn tal van voorbeelden van samenwerkingsverbanden die slecht zijn afgelopen. Daarom is het zo belangrijk om vooraf onderzoek te doen. We hebben een aantal signalen op een rijtje gezet die er op kunnen wijzen dat er iets aan de hand kan zijn met jouw potentiële nieuwe partner.

Geen juridische ellende

Een zakelijke samenwerking starten lijkt veel op het aangaan van een huwelijk. Je bepaalt er je toekomst mee en verbindt jouw reputatie met die van een ander. Hun succes wordt jouw succes. Maar hun falen of problemen kunnen ook jouw nachtmerrie worden.

Erachter komen dat een partner een ingewikkelde juridische geschiedenis heeft is een signaal dat je even gas terug moet nemen. Een rechtszaak, veroordeling of faillissement kunnen wijzen op een slecht boordelingsvermogen of geen respect voor autoriteit. Zelfs al gaat het om een kleine overtreding, het is altijd goed dit aan te kaarten bij je potentiele zakenpartner voordat je verder gaat met de onderhandelingen.

Laat hun conflicten jouw interesses niet in gevaar brengen

Zorgvuldig onderzoek naar de interesses van een zakenpartner kan iets aan het licht brengen dat conflicteert met jouw doelen. Bedrijven kunnen meerdere interesses hebben en hierdoor investeren in meerdere segmenten, ook buiten hun eigen industrie. Directeuren zitten misschien in het bestuur van andere organisaties. Dit is niet erg zolang er geen conflicten ontstaan met jullie gezamenlijke doelstellingen.

Een conflict door verschillende interesses kan anders omslaan in een situatie waarbij zakelijke beslissingen lastig te nemen zijn. Het vertrouwen in elkaar neemt af en de samenwerking komt op losse schroeven te staan.

Bewaak jouw reputatie tegen mogelijke bedreigingen

Als een partner een slechte reputatie heeft, dan heb jij die ook. Een reputatie heeft invloed op alle delen van jouw organisatie. Klanten, werknemers of andere partners kunnen als gevolg van een slechte reputatie opstappen. Daarom is het zo belangrijk dat je jouw reputatie bewaakt.

De lijst met mogelijke risico’s voor jouw reputatie is heel lang en verandert voortdurend. Negatieve berichtgeving in de media kan elk moment gebeuren en een PR crisis veroorzaken. Wacht niet af totdat je hierdoor wordt verrast: onderzoek mogelijke reputatie risico’s voordat je een samenwerking officieel maakt.

Elke goede samenwerking leunt op een open en eerlijke communicatie. Onderzoek is de eerste stap in het bouwen aan een basis van wederzijds vertrouwen. In het meest slechte geval kan onderzoek je redding zijn in het voorkomen van een mogelijke fatale ramp in de toekomst.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter
  • Ga naar nieuws voor interessante artikelen, whitepapers en blogs