HSBC zet in op big data en neemt 1.000 digitale experts aan

1 November 2018 3:07pm

HSBC neemt 1.000 digitale experts aan om meer en beter gebruik te maken van big data. Deze significante investering bewijst dat steeds meer financiële-dienstverleners begrijpen dat big data hun sector kan veranderen.

Big data uitgangspunt nieuwe strategie

Dit wervingsinitiatief komt misschien als een verrassing voor veel analisten, omdat deze in Groot-Brittannië gevestigde bank slechts drie jaar geleden nog 50.000 medewerkers heeft ontslagen. Het signaleert tegelijkertijd dat de bank digitale technologieën, en dan met name big data, ziet als uitgangspunt van zijn nieuwe strategie. Josh Bottomley, Global Head of Digital, Retail Banking and Wealth Management bij HSBC, zegt dat het team van digitale bankiers big data zullen gebruiken om verschillende activiteiten van de bank te verbeteren. 'Ze moeten weten hoe ze nieuwe producten en diensten creëren, en tegelijkertijd hoe ze risico's kunnen beperken en de privacy en beveiliging van klanten kunnen beschermen,' zegt hij tegen de South China Morning Post. Door zijn technologische achtergrond bekijkt Bottomley dingen vanuit een datagestuurd perspectief. Voordat hij bij HSBC kwam, werkte hij een jaar als Head of Display bij Google.

Big data leidt tot nieuwe producten

Banken zoals HSBC beschikken over een enorme hoeveelheid klantgegevens en data van andere externe partijen die ze kunnen gebruiken om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Door het klanttraject te volgen, kunnen banken hun retentie- en loyaliteitsprogramma's aanvullen met geïndividualiseerde marketing, en innovatieve producten en diensten lanceren. Machine learning maakt kredietbeoordelingen, gebruiksgebaseerde verzekeringen, compliancerisico-management en fraudedetectie mogelijk. Predictive analytics vormt de basis voor inkoop-/verkoopbeslissingen en anticipeert op trends of incidenten die in de toekomst gevolgen zouden kunnen hebben. Door 1.000 datawetenschappers in dienst te nemen, kan HSBC deze mogelijkheden verkennen en inspelen op tot dusver onbenutte kansen om groei te stimuleren.

Big data ondersteunt risicomanagement

HSBC maakt al gebruik van big data om het risico op financiële criminaliteit te beperken. In april kondigde het bedrijf plannen aan om witwassen te bestrijden door gegevens te analyseren en verdachte activiteiten te herkennen. Kunstmatige intelligentie en geavanceerde analyses helpen de bank om enorme hoeveelheden interne en openbaar toegankelijke gegevens, maar ook de transactiegegevens van hun klanten snel te verwerken. 'HSBC is altijd op zoek naar manieren om financiële criminaliteit beter en sneller op te sporen en te voorkomen,' vertelt Ray O'Brien, COO Global Risk en Head of Global Risk Analytics van HSBC. Bedrijven kunnen big data gebruiken om hun klanten, leveranciers en andere partijen te screenen door hen toegang te geven tot informatie over sancties en PEP's, zodat ze hun risico's beter kunnen inschatten en afdekken dan met handmatige procedures.

Big data steeds belangrijker voor financiële dienstverlening

Experts verwachten dat steeds meer financiële dienstverleners de komende jaren vergelijkbare investeringen zullen doen. Een recent onderzoek van SNS Telecom & IT voorspelt dat financiële bedrijven dit jaar 9 miljard dollar zullen investeren in big data, en dat dit zal toenemen tot 14 miljard per jaar in 2021. Tegelijkertijd verwacht Statista dat 81% van de retail-banken in 2020 gebruik zal maken van big data – een percentage dat veel hoger ligt dan hun voorspellingen voor andere sectoren. Big data creëert mogelijkheden voor banken, verzekeraars, creditcard- en betaalverwerkingsbedrijven, vermogensbeheerders en financierders. Bedrijven die de mogelijkheden van big data negeren lopen het risico dat ze hun concurrentievoorsprong verliezen.

Data as a Service als aanvulling op interne datasets

Bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren weten inmiddels dat big data hun activiteiten kunnen transformeren, als ze tenminste toegang hebben tot relevante databronnen. Data as a Service biedt organisaties de mogelijkheid om de meest relevante gegevens om te zetten in inzichten door waardevolle databronnen te combineren met hun bestaande in-house gegevens. Hierdoor kunnen ze:

  1. Sneller inzichten creëren Snel focus aanbrengen in datagestuurde initiatieven door content te gebruiken die genormaliseerd en getagd is voor maximale relevantie.
  2. Risico's effectiever beheren Nieuws en informatie over sancties en PEP's integreren in risicobeoordelings-, due diligence- en controletechnologieën.
  3. Beter presteren dan de concurrentie Datagestuurde bedrijven zijn over het algemeen marktleider als het gaat om klantervaring, innovatieve producten en diensten en andere belangrijke prestatie-indicatoren.
Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws