Maakt u deze drie fouten bij persberichten?

6 February 2018 12:20pm
Persbericht fouten

Maakt u deze drie fouten bij persberichten?

Een van de meest belangrijke taken van PR-professionals is het opstellen en verspreiden van persberichten. Het is de bedoeling dat u alle belangrijke details toevoegt om een belangrijke en mogelijk transformerende ontwikkeling uit te leggen. Bovendien moet u dit in één keer goed doen.

Met persberichten kunnen merken hun doelgroepen op een directe en feitelijke manier bereiken. Als u deze verhalen op een effectieve manier vertelt, hebt u een voorsprong op de media en kunt u zelf de eerste indruk maken op kijkers, concurrenten en andere bedrijven in de sector. Maar dat betekent wel dat uw persbericht precies goed moet zijn wanneer het wordt verspreid.

Dit zijn drie veelgemaakte fouten bij persberichten, die u beter kunt vermijden:

1. De titel is niet bondig en komt niet tot de kern


Wanneer je de titel schrijft, volg dan dit advies: Verleid de lezer met een korte, maar informatieve kop. U bent misschien geneigd om het hele verhaal in de kop te zetten, maar dan loopt u het risico dat lezers het verhaal niet meer lezen omdat ze alle informatie al hebben. U moet uw lezers precies genoeg feiten bieden, zodat ze verder willen lezen. Schrijver Phillip Thune van Entrepreneur Magazine geeft de volgende tips voor het maken van een korte maar krachtige kop:

  • Houd als algemene vuistregel ongeveer 100 tekens aan, zodat de kop in een tweet past.
  • Zet de belangrijkste informatie in de eerste 55 tekens, omdat Google alleen deze tekens weergeeft op pagina's met zoekresultaten.

Overweeg het gebruik van subtitels in de tekst, omdat lezers dan worden verleid en aangespoord om verder te lezen dan de kop.

2. Uw lead is niet sterk genoeg

U moet natuurlijk een korte en bondige kop maken, maar een sterke lead is nog belangrijker. Lezers kunnen snel verdwaald raken wanneer ze in een tekst naar bepaalde informatie zoeken, dus zorg dat het belangrijke punt duidelijk zichtbaar blijft. Een onzichtbare lead is een veelgemaakte fout in persberichten. Als u geen slimme indeling volgt bij het presenteren van de tekst, kan dit u honderden lezers kosten.

3. De tekst is te promotioneel

Een persbericht is niet de juiste plek om een advertentie te plaatsen. Soms is het de bedoeling dat persberichten promotioneel zijn, maar houd het subtiel. Eigenzinnige verklaringen en bepaalde opmerkingen kunnen afgezaagd en smakeloos overkomen op uw doelgroepen. Denk goed na over welke informatie u in uw persbericht zet en houd vast aan de feitelijke informatie in uw lead. De enige promotionele tekst die u aan het persbericht kunt toevoegen, zijn uw contactgegevens.

Een sterk verhaal brengt iets teweeg, als u maar gedetailleerde en bondige informatie geeft. Het is altijd nuttig om feitelijke stellingen te onderbouwen met citaten. Zorg dat u minder let op hoe u kunt opvallen. Besteed meer aandacht aan hoe u belangrijke informatie zo snel mogelijk kunt overbrengen op de doelgroep.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws