Politicus moet nog altijd naar Hilversum

19 March 2019 11:32am
Illustratie Astrid van Rooij
Illustratie Astrid van Rooij

Geschreven door  Rik Wassens, NRC Handelsblad
Gepubliceerd op nrc.nl


Verkiezingscampagne. Voordat de campagnes werden stilgelegd, onderzocht NRC het bereik van politici in de media. Baudet werd het meest genoemd, vooral online. Maar het bereik van Klaver en Dijkhoff is groter. Zij werden vaker genoemd op radio en tv.

Statenleden van CDA, VVD en GroenLinks kregen de meeste media-aandacht in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen van woensdag. Selçuk Öztürk en Henk Otten, die voor Denk en Forum voor Democratie (FvD) de Eerste Kamer in willen, haalden ook veel het nieuws.

Dat blijkt uit een onderzoek van NRC naar de verslaggeving van de verkiezingscampagne door zo’n vijfhonderd mediabedrijven, waaronder kranten, nieuwssites, radio- en tv-omroepen, zowel nationaal als regionaal. In totaal werden uit deze data, bijgehouden door mediamonitor LexisNexis, dat data leverde over geschreven media en Media Distillery, dat uitzendingen doorzoekbaar maakt, bijna 10.000 berichten uit de afgelopen drie maanden geselecteerd. De berichten werden onderzocht op het voorkomen van namen van politici: fractievoorzitters, lijsttrekkers van de aankomende Eerste Kamerverkiezingen en per provincie de lijsttrekker van iedere landelijke partij.

De grote coalitiepartijen haalden het vaakst de media, blijkt uit de analyse. De VVD is de meest genoemde partij in het nieuws rond de Provinciale Statenverkiezingen, gevolgd door het CDA en D66. GroenLinks is de oppositiepartij die het meest in het nieuws was, daarbij geholpen door fractievoorzitter Jesse Klaver, die na Klaas Dijkhoff (VVD) de partijleider was met het grootste mediabereik, dat LexisNexis per medium bijhoudt. De ChristenUnie was van de coalitiepartijen het minst in het nieuws. De provinciale lijsttrekkers van het CDA haalden het meest het nieuws, maar de media die VVD-kandidaten citeerden hadden een groter bereik, en waren iets vaker landelijk dan regionaal. Daardoor hadden ook de Statenleden van de VVD het grootste bereik, vergeleken met hun concurrenten.

Via Facebook word veel aan microtargeting gedaan. Budgetten verschillen enorm, zo ook de professionaliteit.

Atze Jan de Vries, journalist Leeuwarder Courant

De Partij voor de Dieren (PvdD) werd het minste genoemd. De Provinciale Statenkandidaten uit de provincies deden het redelijk, maar landelijke kopstukken legden niet veel gewicht in de schaal: fractievoorzitter Marianne Thieme was tot februari met ziekteverlof en Niko Koffeman, lijsttrekker in de Eerste Kamer, was het minste in het nieuws van alle lijsttrekkers in de aankomende Eerste Kamerverkiezingen. Koffeman kwam twaalf keer voor in de door NRC geanalyseerde mediaberichten.

‘We kiezen onze eigen platformen’

De lijsttrekkers in de Eerste Kamer van nieuwkomers Denk en Forum voor Democratie haalden daarentegen wel vaak het nieuws. Selçuk Öztürk (Denk) had het grootste bereik via de media, gevolgd door Otten, die namens FvD de Senaat hoopt in te gaan.

Maar waar de Eerste Kamerlijsttrekkers van deze partijen veel genoemd worden, blijven de Provinciale Statenleden, die woensdag op het stembiljet staan, achter. Na kandidaten van de ChristenUnie en 50PLUS worden de twaalf lijsttrekkers van Forum en Denk het minste genoemd. Meerdere regionale media berichtten over de onzichtbaarheid van het Forum voor Democratie en het verstek laten gaan van de lijsttrekkers bij debatten.

FvD-woordvoerder Lennart van der Linden bestrijdt dat beeld en zegt dat zijn partij zich niet laat opjagen om aan allerlei „procedures en formats” mee te doen. „We kiezen onze eigen campagne en platformen. We hebben selectief gekeken naar waar we aan mee doen en wat in ons schema paste.” Van der Linden zegt dat die aanpak werkt: Forum staat hoog in de peilingen. Een mogelijke verklaring daarvoor is ook het publicitaire succes van fractievoorzitter Thierry Baudet. Baudet wordt van alle fractievoorzitters het meest genoemd in de media, maar het bereik van Klaver en Dijkhoff is groter. Zij worden vaker genoemd in media met een groter publiek en meer op televisie en radio.

Het aantal mediaberichten over de Provinciale Statenverkiezingen was tot eind januari stabiel en nam daarna rap toe. Vorige week werden er bijna 2.000 berichten over de verkiezingen gepubliceerd. Ruim de helft van de 10.000 geanalyseerde berichten kwam van lokale media. In totaal werden bijna 6.700 online artikelen, 2.700 afgedrukte artikelen en 342 radio- of televisieoptredens geanalyseerd.

De debatten en media-optredens die deze week nog op de rol staan, voor zover die vanwege de gebeurtenissen in Utrecht nog doorgaan, kunnen niet meegenomen worden in deze analyse. Partijleiders zegden maandag het debat bij EenVandaag af en legden de campagne stil.

Dinsdagavond zou een slotdebat met de partijleiders plaatsvinden. Het is nog niet duidelijk of dat doorgaat.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter
  • Ga naar nieuws voor interessante artikelen, whitepapers en blogs