5 tips voor de moderne PR-Professional

28 March 2017 1:00pm
Public relations

5 tips voor de moderne PR-Professional 


Vandaag de dag werkt Public Relations anders dan in het verleden. Als je geen rekening houdt met deze veranderingen, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je bureau of afdeling. Mogelijk heb je nu niets meer aan vaardigheden die een paar jaar geleden nog relevant waren, en zul je pas vooruitgang boeken als je je verder ontwikkelt. Door nieuwe vaardigheden toe te voegen aan je repertoire, ben je beter voorbereid op de problemen van deze tijd.


Belangrijkste kwaliteiten

Wanneer je je dagelijkse routine en vaardigheden aanpast, vergeet dan niet dat de essentie van PR niet is veranderd: je wil ervoor blijven zorgen dat je bedrijf zichtbaar is en een goede reputatie heeft. In de snelle, moderne mediawereld kan het ingewikkeld zijn om dit te bereiken. Maar zolang je je doel in gedachten houdt kom je er wel.


Hieronder vind je vijf manieren om je vaardigheden uit te breiden en de reputatie van je bedrijf of klant effectiever vorm te geven.

1. Voeg social media toe aan je repertoire: In de huidige mediawereld willen mensen het liefst zo snel mogelijk informatie. Persberichten kunnen traag en onpersoonlijk overkomen en als dit de enige manier is waarop je informatie verspreidt, kan jouw merk uit het zicht verdwijnen. Respondent Arik Hanson van PR Daily stelt dat het voor moderne PR-professionals belangrijk is om het publiek direct aan te spreken via social media, met behulp van relevante content voor een wereldwijde dialoog.

2. Leer hoe je nepnieuws kunt weerleggen: Als een bedrijf dat je vertegenwoordigt het doelwit wordt van nepnieuws, kan dit beangstigend zijn. Daarom vindt redacteur Frank Washkuch van PRWeek dat PR-teams effectief de feiten moeten controleren. Als een merk betrokken raakt bij een nieuwsbericht dat niet klopt, kan dit schadelijk zijn voor alle betrokken partijen en personen. Je moet dan sterke en daadkrachtige tegenmaatregelen nemen en op elk moment tactieken kunnen inzetten bij crisissituaties.

3. Werk samen in een team: Je bent in je rol als PR-professional zelf geen marketeer, maar je werkt wel nauw samen met marketeers. Consumenten verwachten dat bedrijven via alle media een consistente boodschap brengen. Respondent Samuel Scott van The Drum ziet PR als één van de pijlers van promotie, net als bijvoorbeeld directe marketing en optimalisatie van zoekmachines. Het is belangrijk dat je goed kunt communiceren met teamleden in alle andere marketingrollen.

4. Omarm multimedia: Eén beeld zegt meer dan duizend woorden en een filmpje is nog meer waard, of je nu artikelen aanbiedt aan journalisten of direct aan het publiek. Hanson stelt dat moderne PR-professionals veel hebben aan vaardigheden met betrekking tot audio- en videoproductie. Bij het verspreiden van informatie over je merk let je op de boodschap maar ook op het medium, en multimedia is daarom een goede uitkomst voor je bedrijf.

5. Herken de signalen: Als je goede vaardigheden hebt met betrekking tot media-informatie en toezicht, waarbij je technologie en kennis combineert, kun je aanzienlijk beter omgaan met een chaotisch en snel informatielandschap. Tegenwoordig is er altijd en overal nieuws. Op grote nieuwskanalen en op social media kunnen nieuwsberichten opduiken die een positief of negatief effect hebben op jouw merk. Bij moderne PR is het detecteren van problemen terwijl ze zich ontwikkelen een onmiskenbaar goede vaardigheid.


 Het is tijd om te leren
Als je de snelle, moderne PR-wereld niet kunt bijhouden, is dit geen ramp. Door een paar nieuwe vaardigheden toe te voegen aan je repertoire, kun je alweer een marktleider worden. Er bestaat technologie waarmee je een duidelijker beeld krijgt van oncontroleerbare nieuwsberichten, en door goed te leren werken met deze technologie kun je topprestaties leveren.
Tegenwoordig moeten PR-professionals accepteren dat de omstandigheden veranderen. Tegen de stroom ingaan helpt waarschijnlijk niet, want je kunt niet veranderen hoe jouw doelgroepen hun informatie vinden. Alleen door te leren en met je tijd mee te gaan kun je je doelen bereiken.



BRONNEN
http://www.prweek.com/article/1426134/its-time-everyone-behind-fight-against-fake-news

https://www.prdaily.com/Main/Articles/20293.aspx

http://www.thedrum.com/opinion/2017/03/13/apples-are-not-oranges-and-content-marketing-means-nothing

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws