Public relations: Vertrouwen en technologie

22 January 2019 2:46pm


Explosieve trends en terugkerende uitdagingen voor pr-professionals in 2019

2018 is voorbij. Voor pr-professionals was het een uitdagend jaar om hun relaties te onderhouden in een tijd waar het vertrouwen in bedrijven en de media nog nooit zo laag is geweest. En niet alles zonder goede reden. Gelukkig waren er voor elke zakelijke misstap of pr-faux-pas talloze voorbeelden van pr-pro’s die supergoed werk doen.

In 2019 blijven vertrouwen en technologie centrale thema’s in elk public relations- en marketingplan. Hieronder enkele opmerkingen over de potentiële uitdagingen en kansen die voor ons liggen:

Merken vinden hun voice door technologie

Siri, Alexa en andere stemassistenten spelen onze favoriete muziek en bieden actuele weersvoorspellingen, zelfs tijdens het kerstshoppen. Allemaal met een eenvoudige spraakopdracht.

Ja, het gebruik van slimme luidsprekers en spraaktechnologie is duidelijk in opkomst. En daarmee komen er spannende nieuwe mogelijkheden om verbinding te maken met een groeiend publiek van stem-first-searchers. Aan het begin van het vierde kwartaal van 2018 bevonden stemassistenten zich al in 32 procent van de Amerikaanse huizen, volgens Adobe Analytics. Tegen het einde van de vakantieperiode zou het geen verrassing zijn om dat aantal dichterbij 50 procent te zien. Dat is een publiek en een kans die te groot is om te negeren.

Het idee dat belangrijke inhoud nu slechts via een gesproken vraag te vinden nis, zorgt bij public relations en marketingteams tot oververhitte hersenen om nieuwe manieren te bedenken om dit ontluikende content kanaal te gebruiken. Het beheersen van SEO voor online zoeken was één ding. Het optimaliseren van de inhoud voor gesproken zoekopdrachten is een heel andere league. Hoe kan content worden vormgegeven om gebruik te maken van opkomende spraaktechnologie? Welke pr-verhalen kunnen worden opgedoken en gedeeld voor bedrijven en klanten?

In een artikel voor PR Daily zegt Meredith L. Eaton, directeur van Noord-Amerika bij Red Lorry Yellow Lorry, over de spraaktechnologie en de public relations-mogelijkheden: "De toename van verzoeken om informatie en nieuws is bemoedigend. Het is nog vroeg, maar het lijkt erop dat we eindelijk verder gaan dan de antwoorden als 'Dit vond ik op het web’ - een lijst met (soms nuttige, soms niet) artikelen die je nog steeds handmatig moet doorzoeken om het antwoord op jouw vraag te vinden. Met technologie als Google Speakable (nog steeds in bèta) kunnen we de spraakervaring voortzetten met fragmenten van relevante inhoud die hardop wordt voorgelezen - inhoud die producten kan bevatten, merken citeren als bronnen of updates over de nieuwste ontwikkelingen van bedrijven geven."

Het overbruggen van de vertrouwenskloof: de terugkeer van de expert

De gemiddelde capaciteit voor vertrouwen in deze onzekere tijd van Russische trollen, nepnieuws en gefabriceerde volgers is voor Amerikanen zwaarbeproefd. Volgens de Edelman Trust Barometer (een leuke tool die veel zegt over ons vertrouwen in onze instellingen), is het vertrouwen in de overheid, media en het bedrijfsleven in de VS op een historisch dieptepunt in alle demografieën.

Een lichtpuntje uit het Edelman-rapport van 2018 is echter de terugkeer van de expert. Het zegt: "deskundigen winnen nu weer aan geloofwaardigheid. Journalisten zijn 12 punten gestegen en CEO's boekten een winststijging van zeven procent sinds 2017. Technische experts, financiële analisten en succesvolle ondernemers registreren nu geloofwaardigheidsniveaus van 50 procent of hoger." Dit is zeker een verschuiving die niet onopgemerkt mag blijven in uw pr-plannen.

Een publiek dat hongerig is naar ware autoriteit en authenticiteit

Maar zo’n laag vertrouwen ooit in media en andere instellingen, is dat niet paradoxaal? Niet helemaal. Mensen willen nog steeds goede informatie --- informatie om hen te helpen gezonder, gelukkiger, rijker en wijzer te worden. Dus echte verhalen verteld door echte experts hebben nog steeds kracht. Iets wat slimme en succesvolle pr-professionals zeker zullen gebruiken als ze werken om de vertrouwenskloof te overbruggen en vertrouwen op te bouwen voor hun bedrijven en merken.

Pr en contentmarketing blijven op één lijn liggen

Zoals hierboven vermeld, hebben mensen vertrouwenskwesties als het om media, bedrijven en merken gaat. Wat alleen maar betekent dat het moeilijker dan ooit is om langdurige relaties op te bouwen, echte verbindingen te leggen en uw merk te promoten.

Daarom is goede contentmarketing belangrijker dan ooit voor een succesvolle pr-campagne. En waarom krachtige pr-plannen en -strategie essentieel zijn voor effectieve contentmarketing. Het succes van vandaag houdt het gelukkige huwelijk van beide disciplines in, zoals Heather Anne Carson, pr en demand marketing-expert opmerkt.

Het is niet moeilijk om te zien waar de lijnen elkaar kruisen

Vertrouwen op de juiste mediaplaatsingen en de juiste influencers is niet voldoende als het gaat om vertrouwen. (Sterker nog: steeds meer bedrijven houden hun digitale influencerstrategieën tegen het licht in verband met recente bevindingen.) Contentmarketing gaat altijd over het toevoegen van waarde en het opbouwen van vertrouwen door boeiende, verhelderende en educatieve verhalen. Verhalen en berichten die uw publiek wil lezen en waar zij zich mee kunnen identificeren. Het vergt geduld, inzicht en diepgaand begrip van behoeften, uitdagingen en verlangens.

Kortom: zonder geweldige public relations-vaardigheden en -relaties krijgt je beste, meest indringende, vertrouwenwekkende content mogelijk niet de uitstraling die nodig is om zijn werk te doen. Mits goed gedaan met bedachtzaamheid en authenticiteit, kan de mooie combinatie van pr- en contentmarketing er voor zorgen dat uw bedrijf of klant positief gepositioneerd wordt; een merk verhogen: en zelfs ROI genereren.

Volgende stappen:
Ontvang het laatste nieuws over spraaktechnologie, contentmarketing voor pr-professionals en andere hierboven genoemde problemen met een oplossing voor mediamonitoring en -analyse zoals LexisNexis Newsdesk.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws