Reputatiemanagement: Lange termijn voorbereiding een MUST!

5 July 2017 1:43pm
PR Lange termijn

PR reputatiemanagement: Langetermijnvoorbereiding is essentieel

Reputatiemanagement, een van de belangrijkste onderdelen van public relations vandaag de dag, speelt bij uitstek wanneer er zich een crisis voordoet. Als een merk dat u vertegenwoordigt negatief in het nieuws komt, moet u alle zeilen bijzetten om het imago van het bedrijf bij te stellen. Er zijn in feite twee soorten acties die bepalen hoe goed een organisatie het doet in tijden van crisis: de onmiddellijke kortetermijnreacties en de langetermijnprogramma's die u al geïmplementeerd hebt.

Het is evident hoe deze twee vormen van reputatiemanagement met elkaar samenhangen. Uw à la minute inspanningen om een merk bij een crisis te beschermen zijn effectiever als u eerder al hebt gewerkt aan het opbouwen van het imago van het bedrijf en oplossingen beschikbaar hebt die u bij een eventuele ramp kunt inzetten.


Een langetermijnreputatie opbouwen

Met maatregelen voor reputatiemanagement die ruim voor een crisis zijn genomen kunnen bedrijven door moeilijke tijden worden geloodst. Forbes-correspondent Christopher Skroupa legde reputatiedeskundigen Linda Locke en Beth Russert de vraag voor wat organisaties moeten doen om voorbereid te zijn op negatieve PR en waarom dit een vereiste is en zeker geen overbodige luxe.

Een goed imago bij het publiek is een basis waarop bedrijven kunnen terugvallen. Volgens Locke betekent dit niet dat er moet worden vastgehouden aan één standaard praktijk. PR-teams moeten juist continu de stemming peilen en afstemmen op het tijdsgewricht en de verwachtingen over de sector. Het gevaar van reputatieschade is een operationeel risico en het management moet daarop voorbereid zijn.Russert stelt dat een bewustzijnscampagne noodzakelijk kan zijn om ervoor te zorgen dat besluitvormers denken aan de reputatie van het bedrijf wanneer zij een nieuwe koers uitzetten. In plaats van de PR-functie en het algemeen management van elkaar gescheiden te houden, moeten organisaties altijd de gevolgen van hun acties overwegen.
 
Een symbiotische omgeving is het beste scenario om voorbereid te zijn op een crisis. Wanneer er keuzes worden gemaakt, moet de reputatie in het achterhoofd worden gehouden, waardoor een crisis in een zo vroeg mogelijk stadium kan worden voorkomen. En als er zich toch een crisis voordoet, kan er bijgestuurd worden op de impact daarvan. Wanneer organisaties het ombuigen van een crisis en reputatiemanagement louter reactief benaderen, kunnen zij voor onaangename verrassingen komen te staan waardoor zij niet effectief kunnen reageren op de negatieve aandacht.


Preventief bijsturen

Meteen reageren op minder ernstige kwesties is een manier om de reputatie intact te houden en dit is iets wat uw PR-team waarschijnlijk zou moeten overwegen. Online magazine Entrepeneur meldt dat het actief volgen van de discussie rond een merk een aanpak is die vandaag de dag de moeite waard is. Zelfs in kleine dingen als beoordelingen van klanten of een negatieve respons in social media kunnen in aanleg tot een crisis leiden.

Het intact houden van een goede reputatie houdt niet per se in dat een bedrijf achterover leunt en zichzelf promoot. Het publiek is tegenwoordig gewend om zijn zorgpunten meteen in de openbaarheid te uiten en als merken deze zaken laten sluimeren zonder erop te reageren, kunnen al hun inspanningen op het gebied van imagomanagement averechts werken.

Dezelfde sociale platformen die klanten zo luid aan het woord laten, kunnen ook door merken worden gebruikt om rechtstreeks in contact te komen met die klanten. Entrepreneur oppert dat PR-teams deze mogelijkheid moeten aangrijpen om een continue stroom van interacties te onderhouden. Een organisatie die al een communicatiegeschiedenis heeft met haar klanten heeft een stem die gehoord wordt en dat kan het verschil maken bij een crisis. Als bedrijven alleen schadebeperkende persberichten uitbrengen en tussentijds het zwijgen ertoe doen, is dat verdacht en staat het publiek mogelijk helemaal niet open voor hun boodschap. 


Energie insteken

Bedrijven die reputatiemanagement alleen benaderen als project na een crisis, hebben altijd een zwakke uitgangspositie. Voorbereid zijn houdt een continue inspanning in, zowel bij het besluitvormingsproces als in de interactie met het publiek. Managers die hun twijfels hebben over het belang van een dergelijke aanpak, doen er goed aan om te bedenken hoeveel moeite het hen zou kosten om een publiek te bereiken dat al het vertrouwen kwijt is.

De rol van een PR-professional die ernaar streeft om de reputatie van een bedrijf op te bouwen, omvat proactieve taken. Hij/zij moet direct reageren op zorgpunten van klanten en ervoor zorgen dat corporate leaders weten wat hun aandeel is in het stand houden van een goed imago bij het publiek. Als en wanneer er zich een crisis voordoet, zullen deze vroegtijdige voorbereidingen zich terugbetalen.


BRONNEN

https://www.entrepreneur.com/article/292868http://www.travelweekly.com/Arnie-Weissmann/Donts-dos-reputation-management

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws