Skill set PR professional

3 March 2017 12:04pm
Skillset PR professional

Moderne pr-professional moet skill-set ontwikkelen


Voor merken die in contact willen blijven met hun klanten is vertrouwen vandaag de dag van het grootste belang. Dankzij het internet weten klanten precies wat ze willen en als ze een bedrijf niet waarderen, haken ze snel af. De belangrijkste taak van de moderne pr-professional is om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt. Pr-professionals hebben een uitgebreide toolkit om hun doelgroep te bereiken. Verwachtingen ontwikkelen zich parallel aan technologie: wanneer een afdeling of bureau een tactiek gebruikt die 10 jaar geleden nog prima werkte, kunnen ze met diezelfde tactiek nu hopeloos achter de feiten aanlopen. Vanwege fenomenen als nepnieuws en de ongekende snelheid van de hedendaagse berichtgeving, is het belangrijk dat pr-professionals hun nieuwe rol als bruggenbouwer tussen bedrijven en publiek goed vervullen. Het creëren van die verbinding via relevante technologie en tactieken die zijn toegespitst op de manier waarop doelgroepen zich tegenwoordig gedragen, is een van de belangrijkste skills.


Bereik via influencers
De invloed van social media, onder andere, maakt dat mensen op zoek zijn naar contact met individuen in plaats van met enorme bedrijven. Sommige bedrijven laten hun influencerprogramma's via de marketingafdeling lopen, maar dit contact met onafhankelijke personen past feitelijk beter bij de pr-afdeling. Bij sommige bedrijven ontbreekt het aan de ambitie om goed met influencers om te gaan, stelt ook Forbes-journalist Paul Armstrong. Die bedrijven behandelen influencers als marketing assets in plaats van dat zij een echte relatie met hen opbouwen. De skills die een pr-professional helpen bij het omgaan met de pers en, in toenemende mate, met het grote publiek, komen goed van pas bij het versterken van de band met invloedrijke leden van de (online) community.

Marketing is vandaag de dag efficiënt, ROI-gericht en sterk geautomatiseerd. Als je op deze manier omgaat met influencers kun je de plank goed misslaan, aldus de Forbes Agency Council. Wanneer je interacties automatiseert die juist het tegenovergestelde van advertenties en direct sales zouden moeten zijn, kunnen klanten zich in een mum van tijd tegen je keren. Dit betekent dat pr-professionals influencerprogramma's alleen goed kunnen laten functioneren met organische en hands-onberichtgeving.


Gegevens analyseren en gebruiken
Er gaat veel informatie om in pr-bureaus en -afdelingen. Pr-professionals moeten niet meteen naar 'big data' grijpen, maar juist op zoek gaan naar de kleine, relevante gegevens binnen ongefilterde informatiestromen. Het magazine Entrepeneur riep pr-organisaties recentelijk op om informatie vaker en effectiever te gebruiken, zelfs als zij dat eerder niet deden. De bron vermeldt dat het pr tot nu toe ''meer als een kunst dan als een wetenschap'' werd gezien en men weinig mogelijkheden had om de ROI te meten. Met de instroom aan beschikbare gegevens is er geen excuus om niet meer gefocust te zijn op informatie.


Bestrijd nepnieuws waar het maar opduikt
De skills van een pr-professional moeten een afspiegeling zijn van de werkomgeving waarin hij of zij actief is. Vandaag de dag bestaat die omgeving uit een landschap dat wordt overspoeld door bewuste nepberichtgeving. Pr-teams moeten de verwarring en de schadelijke impact die deze berichten tot gevolg kunnen hebben, in goede banen leiden. In onderzoek van het Pew Research Center in 2016 kwam de schaal van het probleem aan het licht. Hieruit bleek dat 64 procent van de Amerikanen vindt dat nepnieuws de echte feiten vertroebelt. Voeg daar aan toe dat 14 procent van de respondenten toegaf opzettelijk nepfeiten te verspreiden en het moge duidelijk zijn dat het uitfilteren van ruis een absolute must is voor pr-professionals.


De kaarten zijn al geschud
Onmisbare pr-skills staan niet op zichzelf. Het ontwikkelen van een strategie die daadwerkelijk effectief is en die de reputatie van een bedrijf veiligstelt en verbetert, betekent omgaan met omstandigheden die de media en de merkperceptie van het publiek in het algemeen beïnvloeden. De beste pr-bureaus kunnen omgaan met influencers, gegevens effectief analyseren en nepnieuws filteren, en weten zich daarmee te onderscheiden van de rest.



BRONNEN

http://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/02/02/the-fastest-way-to-destroy-influencer-marketing-automate-it/#b5e01ed91bf3

http://www.forbes.com/sites/paularmstrongtech/2017/01/27/the-future-of-influencer-relations-is-influencer-marketing/#3ca5e62d1d1e

https://www.entrepreneur.com/article/276778

http://www.journalism.org/2016/12/15/many-americans-believe-fake-news-is-sowing-confusion/

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws