Social media crisis? Zo ga je er mee om

13 October 2019 3:41pm
Social media crisis zo ga je er mee om

Een actieve aanwezigheid op social media kan veel gevolgen hebben. Dat zijn vaak positieve gevolgen, namelijk als je de juiste mensen bereikt, op het juiste moment en met de juiste boodschap. Maar soms gaat het ook mis en  heb je opeens te maken met een social media crisis. Hoe ga je hier dan mee om? Wij hebben een aantal tips.

1. Neem je verantwoordelijkheid

De Social Media Examiner adviseert dat je zo snel mogelijk reageert als er een crisis ontstaat. En, heel belangrijk, als er iets fout is gegaan: neem je verantwoordelijkheid en erken je fouten. Doe dat in de vorm van een weldoordachte verklaring waarin je excuses aanbiedt en uitlegt wat er fout is gegaan. Hiermee voorkom je dat de crisis zich nog verder uitbreidt.

2. Zet automatische posts uit

Veel bedrijven plannen vooraf hun social media posts in. Dit kan averechts werken in tijden van een crisis. Je lezers kunnen denken dat jij de crisis negeert en gewoon doorgaat met wat je altijd al deed. Zet je automatische updates dan ook uit en check ze voordat je ze weer aanzet in geval er iets verandert is in de tussentijd dat gevolgen heeft voor jouw boodschap.

3. Blijf luisteren

Blijf in contact met je volgers tijdens een crisis. Hun perceptie begrijpen is cruciaal. Jij kunt wel denken dat iets opgelost is maar wellicht hebben zij er een heel ander gevoel bij. Een social listening tool kan je hierbij helpen.

4. Zeg het nog een keer

Afhankelijk van de grootte van de crisis kan een enkele verontschuldig misschien niet voldoende zijn. Onthoud dat je ultieme doel tijdens een crisis is om vertrouwen terug te winnen. Nog een keer iets zeggen tegen je volgers over het issue, of vragen of alles nu duidelijk is, kan geen kwaad.

5. Evalueren

Laat een social media crisis je niet tot wanhoop drijven. Zie het als een leermoment. Iedereen maakt fouten. Evalueer de situatie, leer ervan en neem maatregelen om een nieuwe crisis te voorkomen.

6. Maak een plan voor een volgende crisis

In vervolg op tip 5: leg wat je hebt geleerd ook vast in een de vorm van een crisisplan. Of als je al een crisisplan hebt: vul deze dan verder aan. In je crisisplan moeten niet alleen de middelen staan die je in wilt zetten om een crisis te bezweren maar ook de mensen die je nodig hebt om deze middelen op gang te krijgen.

Crisis en reputatie
Een crisis kan van grote invloed zijn op je reputatie. Meer weten over reputatiemanagement? Klik hier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter
  • Ga naar nieuws voor interessante artikelen, whitepapers en blogs