Sociale netwerken: een vloek of een zegen voor je bedrijf

31 July 2018 3:15pm
sociale netwerken


Volgens een recent onderzoek1 maakt meer dan 50% van de online-gebruikers wereldwijd wekelijks gebruik van social media als informatiebron. 14% van hen geeft zelfs aan dat social media voor hen de belangrijkste informatiebronnen zijn. De enorme groei van de social media biedt kansen die snel kunnen omslaan in risico's, als ze niet worden benut. Wanneer de invloed van concurrenten op social media snel groter wordt, kan dit gepaard gaan met vervelende gevolgen voor het eigen bedrijf. Feit is dat social media tegenwoordig functioneren als virtuele markt, waar innovatieve bedrijven in contact komen met hun doelgroepen om relaties op te bouwen en te verdiepen.

Een goed begin

Bij Instagram, Facebook en andere platforms is een account zo aangemaakt, maar zorg dat je een socialmediastrategie hebt voordat je er actief wordt. Een goede presentatie op social media vergt voorbereiding. Vraag jezelf af:

  • Welke netwerken passen bij mijn bedrijf?
  • Welke doelen wil ik bereiken? Nieuwe klanten werven, merkbekendheid vergroten, een gemeenschap opzetten, bedrijfsreputatie verbeteren...?
  • Hoe kan ik deze doelen bereiken? Een redactieplanning helpt om overzicht te houden over onderwerpen, platforms en doelen.
  • Wie moet er met de doelgroep communiceren? Treed ik naar buiten als bedrijf, als medewerker van het bedrijf of communiceer ik via influencers?
  • Welke influencers zijn geschikt voor mijn product?
  • Hoe ga ik om met eventuele negatieve commentaren? Neem met vooraf opgezet stevig crisismanagement de wind tijdig uit de zeilen, om te voorkomen dat negatieve feedback uitgroeit tot een gure storm.

Vertrouwen is goed, controle is beter!

Dit motto is ook van toepassing op je socialmediastrategie. De mogelijke gevaren als reputatieschade, bijvoorbeeld voortvloeiend uit elkaar versterkende negatieve commentaren of uit ongelukkig gekozen bijdragen, kennen we waarschijnlijk allemaal. Als dergelijke commentaren zich achter je rug om verspreiden, heb je al heel snel niet meer de kans om er op te reageren. Daarom is het noodzakelijk dat je zelf de regie neemt en daarvoor moet je de juiste tools in handen hebben. Laten we samen een blik werpen op twee populaire sociale netwerken, voor een beter overzicht over hoe je je presentatie op social media regisseert en aanstuurt.

Ogen en oren openhouden

Bij de grootste sociale netwerken ter wereld staat Facebook bovenaan, als het gaat om het aantal gebruikers dat maandelijks actief is, aldus statista.2 In het tweede kwartaal van 2017 had Facebook wereldwijd ongeveer twee miljard maandelijks actieve gebruikers. Alleen al in Duitsland maken 30 miljoen mensen actief gebruik van dit netwerk.

Stel je nu eens voor hoeveel mensen je via Facebook zou kunnen bereiken. Zo'n zee aan mogelijkheden lijkt heel aanlokkelijk, maar kijk ook eens naar de andere kant van de medaille. Want precies hetzelfde aantal mensen daar kan zich ook negatief over je uitlaten. Hoe krijg je zicht op de niet-aflatende stroom aan gebruikers, posts en commentaren?

Als we Facebook vergelijken met een markt, dan is meteen duidelijk dat we op een markt niet overal tegelijk onze ogen en oren kunnen inzetten. We krijgen alleen mee wat er in onze directe omgeving gebeurt. Op Facebook is de directe omgeving allereerst de eigen bedrijfspagina. Als een gebruiker op ons bericht reageert, krijgen we van Facebook een melding en kunnen wij desgewenst commentaar geven.

Maar wat gebeurt er als iemand het over je heeft bij de naastgelegen marktkraam? Ook op de Facebook-pagina van de concurrent kun je worden genoemd in de opmerkingen van verschillende gebruikers die jouw diensten vergelijken met die van de concurrent. Zou je daar niet ook een melding van willen krijgen? En hoe reageer je als gebruikers in groepen op de markt jouw merk, dienstverlening of klantenservice beoordelen? Wat kun je doen om deze ontwikkelingen ad hoc aan te pakken?

Of een ontevreden klant uit op zijn Facebook-pagina zijn frustratie over jouw product en raadt in een moeite door zijn Facebook-vrienden af om je product te kopen. Je zou proberen om in contact te komen met iemand die zoiets over de markt schreeuwt en deze klacht serieus nemen. Ook nieuwe klanten zullen je reactie zien. Goede digitale communicatie is vandaag de dag de basis voor toekomstige klandizie.

Of je nu wel of niet kiest voor een Facebook-profiel voor je bedrijf, weet dat de genoemde risico's er altijd zijn. Want de mensen kunnen ook op de markt in een andere plaats slechte berichten over je bedrijf horen, zelfs als je daar helemaal niet actief bent. Het heeft dus altijd zin om in het oog te houden wat er op Facebook gebeurt, zodat je in riskante situaties kunt reageren. Het goede nieuws is: dat kan. Met monitoringtools kun je in real time sociale netwerken bijhouden. Daarmee kun je bijvoorbeeld een signaal voor Facebook instellen, zodat je telkens een e-mail krijgt wanneer je bedrijf, je product of je eigen onderwerp op Facebook wordt genoemd. Zo ontgaat je geen enkel gesprek op de hele markt.

Van tekst naar foto's - en dan?

Instagram is een andere grote speler. Volgens een Instagram-statistiek3 had het fotoplatform in november 2017 800 miljoen gebruikers, van wie er 500 miljoen dagelijks actief zijn. Hoe belangrijk Instagram inmiddels is voor reclame, blijkt uit de ontwikkeling van het aantal adverteerders: in maart 2017 waren er 1 miljoen adverteerders. Slechts zes maanden later waren het er al tweemaal zo veel. Dezelfde explosieve groei zien we bij de bedrijfsprofielen. Alleen al sinds juni 2017 zijn er 10 miljoen bedrijfsprofielen bijgekomen, zodat de teller in november 2017 op 25 miljoen stond. 80% van de Instagram-gebruikers volgt ten minste een bedrijf en twee van de drie bezoekers van bedrijfsprofielen zijn tot op heden nog geen volger van dit bedrijf.

Het grote verschil tussen Instagram en Facebook is dat Instagram zich richt op foto's en video's en dat posts die alleen uit tekst bestaan helemaal niet mogelijk zijn. Hoe kun je op Instagram zien of je bedrijf daar op een foto voorkomt? Automatische beeldherkenning biedt de oplossing. Een professionele tool voor social-listening herkent logo's en aanduidingen op foto's. Stel je voor dat iemand met een groot aantal volgers een foto plaatst met jouw product. Door de automatische beeldherkenning krijg je daar melding van, kun je op de foto reageren en op die manier je aantal volgers vergroten. Treed in contact met degene die de foto heeft geplaatst en wellicht kan deze persoon zich ontwikkelen tot influencer voor je bedrijf.

Vooral in de populaire Instagram-verhalen geven gebruikers in korte video's een inkijkje in hun leven. Wanneer bijvoorbeeld je gezichtscrème in het verhaal van een influencer positief naar voren komt, dan kan dat direct merkbaar zijn in je verkoopcijfers. Omdat productvermeldingen doorgaans gepland en door het bedrijf vanuit een overeenkomst met de influencer gefinancierd worden, is het van belang dat je als ondernemer de juiste influencers inzet. Want via geschikte influencers groeit jouw geloofwaardigheid. Met de juiste monitoringtool voor social media kun je per onderwerp zoeken naar bijpassende influencers en deze via een dashboard op basis van specifieke KPI's met elkaar vergelijken. Wie heeft de meeste invloed? Wie krijgt de meeste reacties en likes en heeft dus de sterkste band met zijn achterban?

Neem zelf de touwtjes in handen

Zoals je ziet kun je social media tot op zekere hoogte regisseren. Met de juiste tools heb je zelf de touwtjes in handen. Zo zet je de onbegrensde mogelijkheden van sociale netwerken zo goed mogelijk voor je bedrijf in en minimaliseer je tegelijk de risico's met behulp van de juiste strategie en digitale communicatievaardigheden. Afgelopen jaar liet EDEKA een knap staaltje social-listening zien. Zij behoren tot de topklasse!

Wij wensen je veel succes met het optimaliseren van je presentatie op social media en verheugen ons erop om in een van onze volgende blogs ook van jouw successen verslag te kunnen doen.

Als je meer wilt weten over onze tool voor social-listening, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende online-demonstratie.

Bronnen

  1. Reuters Institute for the Study of Journalism, Digital News Report 2018
  2. Statista, statistieken over het gebruik van sociale media
  3. Futurebiz, Instagram-statistieken over 2018, 29-06-2018

Over de auteur

Miki Vayloyan is sinds 2013 werkzaam bij LexisNexis GmbH als Business Development Manager Media Intelligence voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Zij houdt zich voornamelijk bezig met de monitoring van (social) media: van professionele monitoring en evaluatie tot analyse en insights en tot passende communicatiekanalen. Sinds oktober 2016 is zij bovendien voorzitter van Swissintell, de Zwitserse organisatie voor marktonderzoek, concurrentieanalyse en strategische planning.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws