Tips professionele fact checking

8 June 2018 4:24pm
Fact check

Professionele fact checking:  tips voor de selectie van betrouwbare bronnen en content

Met de opkomst van nepnieuws en 'native advertising' – advertenties die lijken op nieuwsberichten – wordt het steeds moeilijker om feiten van fictie te onderscheiden. Als je voor je bedrijf onderzoek doet naar allerlei onderwerpen, is het essentieel dat je kunt vertrouwen op je bronnen.

Hoe goed ben jij in het selecteren van betrouwbare nieuwsbronnen? Volgens onderzoekers van Stanford University zijn de meesten van ons hier niet zo goed in. Maar als je professionele reputatie en succes afhankelijk zijn van hoogwaardige content, dan is het noodzakelijk dat je hier beter in wordt dan de meeste mensen.

Hieronder een aantal eenvoudige tips:


Begin bij de bron

Soms weet je niet zeker of je wel te maken hebt met het oorspronkelijke bronmateriaal. Zo kun je bijvoorbeeld ook een samenvatting, bewerking of een uittreksel lezen, waar je hooguit een beperkt beeld, of zelfs een verkeerd beeld, uit kunt halen. Ga altijd achter de oorspronkelijke, geciteerde bron(nen) aan en gebruik de volledige tekst.


Wie hebben er een opmerking geplaatst?

Als je op social media een artikel of content aan het onderzoeken bent, is het slim om eerst de opmerkingen door te lezen. Als een verhaal niet klopt, dan blijkt dat vaak uit de opmerkingen. Mensen reageren namelijk op overdrijvingen, leugens of beweringen die niet worden ondersteund door de content of citaten.


Selecteer op citaten

De betrouwbaarste content is gebaseerd op meerdere bronnen. Als je een artikel leest zonder citaten of waar maar weinig experts worden genoemd, dan is de kans groot dat dit verhaal je niet verder brengt. Kijk overigens niet alleen naar het aantal citaten, maar ook naar wie er geciteerd worden. Als de 'experts' die genoemd worden werkzaam zijn bij onbekende organisaties of in een totaal ander vakgebied, dan is de kans groot dat het helemaal geen experts zijn.

Met deze uitgangspunten kun je je content beter selecteren, maar hoe kunnen professionele oplossingen je helpen om je onderzoeksproces verder te stroomlijnen?


Je content optimaliseren

Je hoeft niet eerst miljoenen contentbronnen door te spitten om de beste te vinden. Er zijn partners die dat voor je kunnen doen en geverifieerde bronnen voor je verzamelen, zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over de betrouwbaarheid van je informatie. Met deze oplossingen krijg je toegang tot hoogwaardige nieuws- en informatiebronnen – allemaal in één database.


Meer focus aanbrengen

Met de juiste contentpartner kun je zelf bepalen wat je ziet en hoe vaak je iets ziet. Door je eigen meldingen in te stellen, vind je eerder en nauwkeuriger de juiste content dan door zelf te zoeken. Ook kun je je eigen zoektermen instellen met behulp van filters en tags, zodat je precies de content ontvangt die je nodig hebt.


Mobiel werken

Je doet al ontzettend veel op je smartphone – dus waarom gebruik je hem ook niet om goede content te vinden? Gebruik een app die je toegang geeft tot mobiele content, zodat je altijd en overal strategische keuzes kunt maken, of dingen kunt bijwerken of aanpassen.

Je bent nooit klaar met de selectie van je bronnen, maar met de juiste ondersteuning en oplossingen kun je het wel efficiënter doen. Begin vandaag nog en richt je op content die je bedrijf op weg helpt naar betere resultaten en groei.


Wil je nog meer weten over contentselectie?

Hieronder vind je een overzicht van handige bronnen en artikelen:

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws