Verandering vraagt om crisismanagement

25 April 2017 9:44am
Crisismanagement

Verandering vraagt om crisismanagement

Anno 2017 is behoud van merkreputatie je primaire taak als pr-professional. Crisisvoorbereiding is hiervan een wezenlijk onderdeel. Wanneer een organisatie een grote verandering doorvoert in haar bedrijfsvoering, is dat hét moment om crisismanagementstrategieën op te frissen en ervoor te zorgen dat je over alle middelen en duidelijkheid beschikt, mocht zich tijdens het veranderproces een probleem voordoen.
Organisatieveranderingen, op het gebied van strategie of met betrekking tot belangrijke medewerkers, kunnen tot onzekerheid leiden. Je bedrijf kan onder een vergrootglas worden gelegd als plannen voor de lange termijn nog in ontwikkeling zijn en je kunt op geen enkele manier voorspellen hoe mensen reageren op een verandering, tot het grote moment daar is. De truc is om je op het ergste voor te bereiden en best practices klaar te hebben liggen ter voorbereiding op een crisis. Je weet dat er een verandering aan zit te komen, dus je moet voorbereid zijn.

Hoe ziet een goed voorbereid bedrijf eruit?
Een pr-afdeling kan een aantal duidelijke stappen zetten om volledig voorbereid te zijn op een crisis. Het volgen van deze blauwdruk voorafgaand aan organisatieveranderingen op hoog niveau, is een verstandige manier om met de situatie om te gaan. Sommige tactieken die pr-afdelingen tegenwoordig inzetten zijn heel praktisch en draaien om technologie. Zo vertelde Chief Communications Officer Linda Rutherford van Southwest Airlines aan PR News Online dat bedrijven verschillende scenario's voor potentiële problemen en digitale middelen stand-by moeten hebben.
Als één social mediakanaal in alle talen zwijgt, terwijl de rest crisis ademt, kan het lijken alsof een bedrijf onverschillig of onoplettend is. Rutherford wijst erop dat organisaties beeldmateriaal kunnen voorbereiden voor al hun digitale kanalen. Tijdens een ernstige crisis kan online zelfs een aangepaste versie van het logo worden gebruikt om te voorkomen dat social media-uitingen ondoordacht of te uitbundig overkomen.
Het management van bedrijven in een crisis moet altijd stand-by staan om meteen te kunnen reageren. Nairi Hourdajian, Vice President Marketing van Canaan Partners, stelde in Fortune dat een crisis mogelijk snel kan worden bezworen wanneer het management verantwoordelijkheid neemt en publiekelijk een uitweg zoekt voor problemen. Een belangrijke voorwaarde daarbij is wel dat het management zijn beloften moet waarmaken.
Wanneer de verandering consequenties heeft voor het management van een bedrijf, is het van belang dat het nieuwe kader goed ingevoerd is in het crisismanagementplan. Wanneer er iets mis gaat kan publiekelijk optreden van het senior management een geruststellende uitwerking hebben op de stakeholders. Wanneer het management geen aandeel mag hebben in de reactie - of niet goed is voorbereid - verdwijnt dat potentiële voordeel.

Verandering als strategie
Wanneer organisatieveranderingen het gevolg zijn van een eerdere imagocrisis, moet een pr-afdeling soms een andere rol spelen en een toelichting geven op de inspanningen van het bedrijf om zijn processen en praktijken te herzien. Melissa Agnes, correspondent van Forbes, gaf de Amerikaanse bank Well Fargo als voorbeeld van een grote organisatie die zich genoodzaakt zag deze aanpak te hanteren. Om het vertrouwen van de consument weer terug te krijgen, moet deze bank zich eerder proactief dan reactief opstellen.
Een radicale reorganisatie toezeggen is een manier om ervoor te zorgen dat crisismanagement meer wordt dan het voor de hand liggende opschoonwerk en er daadwerkelijk een transformatie plaatsvindt. Twee belangrijke groepen, het publiek en de stakeholders, willen zien dat er veranderingen worden doorgevoerd. Pr-afdelingen die het hervormingsproces onder de aandacht willen brengen, moeten ervoor zorgen dat ze dat via alle kanalen doen - en ook dat ze een ander crisismanagementplan klaar hebben liggen voor het geval de zaak verslechtert in plaats van verbetert.
Een veranderproces ingaan zonder crisismanagementplan is onverantwoordelijk. Pr-professionals moeten in worstcasescenario's denken en hun antwoorden paraat hebben.



BRONNEN
http://fortune.com/2016/12/08/how-handle-pr-crisis/

http://www.prnewsonline.com/crisis-lessons-southwest

https://www.forbes.com/sites/melissaagnes/2016/10/12/3-steps-tim-sloan-needs-to-take-to-manage-the-wells-fargo-crisis-once-and-for-all/#2270bba646b5

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws