Weet u wie uw kleding maakt?

8 May 2017 1:36pm
Who made my clothes

Vier jaar na Rana Plaza – weet u wie uw kleding maakt?

Er werken wereldwijd naar schatting 60 miljoen mensen in de kleding- en textielindustrie, en een aantal van hen heeft ook de kleding gemaakt die u vandaag draagt. Maar kunnen de modemerken waar u deze kleding van koopt u vertellen wie die mensen zijn en onder welke omstandigheden zij hun werk doen? En waarom is het belangrijk dat ze dit moeten kunnen vertellen?

#whomademyclothes is de vraag die het wereldwijde initiatief Fashion Revolution elk jaar stelt in de laatste week van april tijdens de Fashion Revolution Week. Dit initiatief probeert de maatschappelijke bewustwording van sociale-duurzaamheidsproblemen in de mode-industrie te vergroten en veranderingen te bewerkstelligen. Het wereldwijde initiatief begon na de instorting van de textielfabriek Rana Plaza in Dhaka, Bangladesh op 24 april 2013; een ramp waarbij meer dan 1.100 mensen omkwamen en meer dan 2.500 mensen gewond raakten. In deze fabriek werd kleding gemaakt voor meer dan tien grote, internationale modemerken. Door de ramp werden consumenten en merken van over de hele wereld wakker geschud: als er al geen werkveiligheid was, welke andere mensenrechten werden er dan nog meer geschonden? Waren de fabrieksmedewerkers eigenlijk niet gewoon moderne slaven? En wat kost mode eigenlijk, als we eerlijk zijn?

#imadeyourclothes

In 2016 kwamen 1.251 modemerken met een reactie voor de 70.000 mensen die zich in de sociale media afvroegen: #whomademyclothes? Deze vraag is 156 miljoen keer gelezen en heeft alle uithoeken van de wereld bereikt. Hierdoor werden mensen zich bewuster van het belang van een verantwoordelijk inkoopbeleid en hun eigen consumentengedrag.

3.500 kledingfabrikanten lieten van zich horen door middel van de hashtag #imadeyourclothes, waaronder internationale merken zoals Zara, G-Star en Massimo Dutti. Zij maakten van de gelegenheid gebruik om te laten zien dat zij zich willen inzetten voor meer transparantie.


Risico's van moderne slavernij in de kledingindustrie

De kledingindustrie heeft te maken met lange en ingewikkelde leverketens. Zo bestaat de keten van een katoenen kledingstuk uit: katoenzaadje, katoenoogst, ontkorreling, spinnen, weven en het snijden, maken en afwerken van de uiteindelijke kledingstukken. En bij al deze fases bestaat het risico op dwangarbeid. In ons verslag 'Dressed to Kill' kunt u meer lezen over de omvang van moderne slavernij in de mode-industrie, de risico's binnen de sector en hoe u deze kunt beperken. U kunt het verslag hier gratis downloaden: http://bis.lexisnexis.co.uk/blog/posts/Human-Trafficking-in-the-Cotton-Industry_lo-res_web-4.pdf


Zes stappen voor bedrijven die transparanter willen werken

Elke verandering begint met transparantie; want wat bedrijven niet weten, kunnen ze ook niet veranderen. Fashion Revolution adviseert de volgende stappen:

1. Laat positieve voorbeelden zien van een goede samenwerking tussen merk/producent.
2. Maak één product transparant, bijvoorbeeld met behulp van tools zoals Provenance, Caretrace of QR-codes.
3. Maak minstens één leverketen transparant, bijvoorbeeld met behulp van tools zoals String, Sourcemap of Cotton Connect.
4. Breng al uw leveranciers in kaart.
5. Leg alles vast in een interne database, zodat uw bedrijf in ieder geval intern transparant is.
6. Publiceer het overzicht van uw leveranciers in het openbaar.


Beweegredenen
Afgezien van ethische overwegingen, kunnen modebedrijven ook juridische beweegredenen hebben om de risico's van moderne slavernij in hun leverketen terug te dringen. Wetten zoals de Britse Modern Slavery Act (2015), de Californische Transparancy in Supply Chains Act (2010), de Amerikaanse Trade Facilitation and Trade Enforcement Act (2015) en de Franse Corporate Duty of Vigilance Law (2017) eisen dat bedrijven stappen ondernemen om dwangarbeid binnen hun internationale leverketens tegen te gaan. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog commerciële redenen: het gedrag van consumenten wordt beïnvloed door de reputatie van een merk en dus ook de reputatie op het gebied van ethisch verantwoorde inkoop. Steeds meer organisaties beoordelen en benchmarken bedrijven om consumenten meer inzicht te geven.


 En de winnaars zijn...

Het 2017 Ethical Fashion Report dat afgelopen week werd gepubliceerd door Baptist World Aid Australia heeft onderzoek gedaan naar de rechten van werknemers bij 106 bedrijven die kleding produceren voor 330 merken. In dit jaarlijkse rapport wordt gekeken naar wat afzonderlijke bedrijven en de sector in zijn geheel doen om dwangarbeid, kinderarbeid en andere vormen van uitbuiting tegen te gaan. De 106 bedrijven werden beoordeeld op een schaal van A tot F voor hun arbeidsrechtenbeheer en hun inspanningen om dergelijke risico's in hun leverketen te beperken.

Negen bedrijven, waaronder Patagonia, Cotton On, Adidas, Liminal Apparel, Inditex (producent van Zara), Nudie Jeans en Pacific Brands, kregen een A, en ethische kledingbedrijven zoals Mighty Good Undies, Etiko en RREPP kregen een A+. Tien bedrijven kregen de laagste beoordeling, een F.

Daarnaast concludeerde het verslag dat steeds meer bedrijven proberen om hun eerstelijnleveranciers te traceren, van 49% in 2013 tot 81% in 2017, maar slechts 7% van de bedrijven wist waar al hun katoen werd geproduceerd. En terwijl transparantie een belangrijke uitdaging blijft binnen de sector, bleek uit het rapport dat het percentage bedrijven dat een volledig overzicht van alle leveranciers publiceert het afgelopen jaar is gestegen van 16% naar 26%.


Drie dingen die u deze week kunt doen om deze informatie toe te passen
1. Als consument kunt u uw favoriete kledingmerken vragen naar hun transparantiebeleid door de hashtag #whomademyclothes te gebruiken in uw social mediaberichten.
2. Als bedrijf in de kledingsector kunt u uw klanten en andere stakeholders deze week laten weten dat u transparantie belangrijk vindt door de hashtag #imadeyourclothes te gebruiken.
3. Ga naar onze website voor meer informatie over onze nieuwste tool voor een proactieve risicobewaking van leverketens en externe partners.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws