WK2018: 49 sociale media statistieken en infographics

22 May 2018 10:57am

WK 2018 is slechts een paar weken verwijderd! In dit artikel vindt u een legio aan sociale media statistieken over voetbal in het algemeen en over het WK 2018. Deze sociale media statistieken gaan over spelers, nationale teams en zelfs over sponsors, gepresenteerd in mooie infographics.


Sociale media statistieken over voetbal


  • Hoe vaak wordt de term ‘voetbal’ in een jaar genoemd? Meer dan 77 miljoen keer, exclusief Amerikaanse vermeldingen, die overwegend verwijzen naar ‘American Football’

N.B. Je zou kunnen stellen dat sommige van deze ‘voetbal’ vermeldingen uit de rest van de wereld nog steeds verwijzen naar ‘American Football’.

  • Ter vergelijking: de term ‘futbol’ (Spaans) is 52.3 miljoen keer gebruikt, ‘futebol’ (Portugees) 21.1 miljoen keer, en ‘calcio’ (Italiaans) 7.3 miljoen keer. Dat zijn veel mensen die over voetbal praten!
  • Hier zijn de top 50 hashtags die worden gebruikt bij het praten over voetbal in verschillende talen op sociale media.

Data verzamelt tussen maart 2017 en april 2018 met behulp van Talkwalker Quick Search

  • Wie zei dat voetbal of zoals ze het aan de ander kan van de wereld zeggen ‘soccer’, niet populair is in de Verenigde Staten? Deze uitdrukking werd in de afgelopen jaar meer dan 30 miljoen keer genoemd! Het is interessant om te weten dat de Verenigde Staten niet het enige land is, die deze term gebruikt. Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika gebruiken deze term ook.


Sociale media statistieken over het WK 2014

Allereerst, laten we een aantal sociale media statistieken van 2014 bekijken, gewoon om wat vergelijkingen te kunnen maken met het WK 2018.

  • In een tijdbestek van één maand, werd de WK hashtag gebruikt in meer dan 24 miljoen post tijdens het WK 2014, waarbij 68% van alle tweets in het Engels werd geschreven.
  • De openingswedstrijd tussen Brazilië en Croatië van het WK 2014 heeft in een paar uur tijd meer dan 12,2 miljoen tweets gegenereerd. Denk je dat de openingswedstrijd van dit jaar tussen Rusland en Saudi-Arabië dit record zal verslaan?
  • Tijdens het laatste WK, waren er in de finale tussen Argentinië en Duitsland 32.1 miljoen tweets gepost.
  • Toch was zonder meer de meest besproken wedstrijd de halve finale, waarin de Brazilianen met 7-1 werd verslagen door een meedogenloos Duitsland. Deze wedstrijd leverde meer dan 35,6 miljoen tweets op.


WK: Top tweets van 2014

Waarschuwing: deze sectie is voor nostalgische personen die gedenkwaardige momenten van WK 2014 willen herontdekken vanuit een sociale media perspectief.  Hier zijn een paar top tweets:

  • Herinner je die wedstrijd tussen België en de Verenigde Staten, waarin Tim Howard een katachtige redding maakte, waardoor zijn team verlenging afdwong. Ondanks dat België doorging naar de volgende ronde kreeg Tim Howard het respect van Vincent Kompany, de aanvoerder van de tegenpartij.

  • Wat dacht je van Brazilië dat in de kwartfinale werd verslagen door Duitsland met 7-1?


Sociale media statistieken over de nationale voetbalteams

  • Zelfs voordat het WK begint, is Duitsland het meest besproken team met meer dan 71,000 post (berichten) in april.
  • Het nationale voetbalelftal dat deelneemt aan het WK 2018 met de meeste volgers op Twitter is: Mexico (over de 5.7 miljoen in April 2018)

  • Het nationale voetbalelftal dat deelneemt aan het WK 2018 met de meeste volgers op Instagram is: Frankrijk (over 2.7 miljoen volgers in april 2018)

  • Hoe zit het met FIFA? Het @FifaWorldCup Twitter-account steeg vanaf mei 2018 naar meer dan 5,65 miljoen volgers op Twitter en op Instagram hebben ze zelfs meer volgers (6,3 miljoen volgers). Het merk FIFA World Cup lijkt echter het sterkst te zijn op Facebook, met een community van meer dan 40 miljoen fans!


Hoe zit het met de spelers? Hieronder sociale media statistieken over Ronaldo & Messi

Het WK gaat ook over de mensen! Succesvolle atleten zijn zeer interessante ‘influencers’ voor bekende merken, omdat zij een zeer betrokken publiek aantrekken. Dat blijkt wel uit sociale media-figuren van ’s werelds beroemdste voetballers, de Portugees Cristiano Ronaldo en de Argentijnse Lionel Messi. Geniet van deze infographics!

  • In de afgelopen 13 maanden werd de naam ‘’Cristiano Ronaldo’’ meer dan 19,5 miljoen keer genoemd op het web en op sociale media. De hoogste activiteit vond plaats, nadat hij een geweldig doelpunt scoorde tijdens de wedstrijd tussen Real Madrid en Juventus op 3 april, 2018.

  • Ter vergelijking, de naam ‘’’Lionel Messi’’ verscheen slechts in 8 miljoen post in diezelfde periode. Zal dit verschil stand houden tijdens het WK 2018.

  • Op Twitter heeft Cristiano Ronaldo (@Cristiano) meer dan 72,6 miljoen volgers.  Raar: wist je dat Lionel Messi geen officiële Twitter-account heeft. Dit is hoe Ronaldo zich verhoudt tot andere zeer populaire spelers:

  • In de afgelopen 13 maanden was Ronaldo’s meest populaire tweet, diegene waarin hij zijn fans een foto van zijn pasgeboren tweeling liet zien (meer dan 167.000 Re-tweets en 585.000 likjes). Zal er een nieuwe record worden gebroken tijdens het WK 2018 dit jaar?

  • In 2017, werd Ronald voor het tweede jaar op rij tot ‘s werelds bestbetaalde atleet benoemd; met 58 miljoen dollar afkomstig van zijn salaris en winsten en 35 miljoen dollar afkomstig uit endorsements.


Voetbal sociale media statistieken over sponsors van merken- Laten we ter zake komen!

  • Wist je dat Adidas vlak voor het WK 2014 een Twitter-account heeft gemaakt voor de officiële wedstrijdbal (@brazuca)? Tegen het einde van dat toernooi had het meer dan 3,5 miljoen fans (volgers)!
  • Wie zegt dat sociale media geen ROI (Return On Investment) genereert? Adidas schatte dat de verkoop van de Brazuca bal is gestegen met 30% na het WK 2014.

  • Sociale media drama: Toen werd aangekondigd dat de Koreaanse band Bangtan Boys (BTS), de woordvoerders van het merk zouden worden voor het WK 2018, creëerde Coca-cola een online buzz, zelfs voordat het fluitsignaal afging. Deze aankondiging alleen al genereerde meer dan 274 000 vermeldingen gedurende 24-uur en ook een nieuwe reeks nieuwe World-Cup-gerelateerde hashtags zoals, #FIFAWorldCup_BTS, #BTSxCocaCola en nog veel meer.
  • Herinner je nog een van de meest beruchte onpopulairste buzz van Euro 2016? Ik weet zeker dat Zwitserland dat nog wel herinnert: de Puma-teamshirtjes van Zwitserland bleef tijdens de wedstrijd tegen Frankrijk steeds scheuren als papier!

Om eerlijk te zijn, Puma was niet het enige merk die aangeslagen was: een van de Adidas-voetballen barstte ook midden in diezelfde wedstrijd toen alle Puma-teamshirtjes scheurden als papier!



Willekeurige sociale media statistieken gekoppeld aan voetbal

  • Wist jij dat er een vergelijkbare competitie is voor Esport? De tweede editie van de FIFA eClub World Cup vindt plaats op mei 2018, waarbij 16 deelnemende teams strijden om het prijzengeld. In april alleen al werd de hashtag #fifaeworldcup meer dan 40 000 keer genoemd op sociale media.
Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • WIlt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief 
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter 
  • Ga naar Nieuws en Blogs
    voor interessante artikelen, whitepapers en het laatste nieuws