De juiste weg vinden door middel van kennis

Het devies voor elke onderneming luidt: kennis is macht. Zelfs het beste idee is tot mislukken gedoemd als een voorbereidende marktanalyse het succes van dit idee niet bevestigt. Een bedrijfsbesluit moet gefundeerd en marktconform zijn en de voor de onderneming relevante doelmarkt bereiken.

Marktonderzoek: marktanalyse & marktobservatie

Het marktonderzoek wordt gevormd door marktanalyse en marktobservatie. Dit maakt een marktprognose mogelijk die een inschatting vormt van de toekomstige marktontwikkeling. Beide bestandsdelen worden als volgt van elkaar gescheiden:

Marktobservatie is een continu procesMarktanalyse zorgt voor een zorgvuldige weergave van de actuele marktsituatie, met als doel de structuur van de markt en het marktpotentieel te herkennen.

Marktobservatie is een continu, diepgaand proces. Hierbij wordt naar marktveranderingen,- fluctuaties en nieuwe trends gekeken. Marktobservatie kan als een keten van continue marktanalyses beschouwd worden.

Het marktonderzoek moet zo uitgebreid mogelijk zijn, om ondernemersrisico's tot een minimum te beperken. Een verkeerde marktinschatting kan hoge investeringen en daardoor grote verliezen als gevolg van een te gering afzetpotentieel tot gevolg hebben.

Daarom is het bij de uitvoering van uw marktanalyse belangrijk om ze zorgvuldig mogelijk het marktpotentieel te onderzoeken.

Concurrentieanalyse

De concurrentieanalyse vormt een belangrijk onderdeel van de marktanalyse, want ook vervangende producten of toetredingsdrempels kunnen bepalend zijn voor het slagen of falen.
Mededinging wordt niet alleen door de directe concurrentie beïnvloed. Het volledige bedrijfsklimaat is van invloed op toetredingsdrempels. Wanneer de markt bijvoorbeeld al bediend wordt door talrijke concurrenten, hebben klanten veel macht omdat ze kunnen wisselen van aanbieder. Als er daarnaast vervangende producten (vergelijkbare alternatieven) bestaan, zijn de toetredingsdrempels zeer groot.

Wanneer er grote investeringen in de onderneming of het product zijn gedaan, zijn de uittredingsdrempels even hoog, aangezien het verlaten van de markt of het mislukken van een idee grote gevolgen heeft. Want bij grote investeringen, of het nu geld of tijd betreft, is het verlies beduidend groter wanneer u zich uit de markt terugtrekt dan bij een relatief kleine investering.

In de concurrentieanalyse moeten daarom niet alleen directe concurrenten worden meegenomen. Neem bij een concurrentieanalyse de volgende punten in acht:

  • Industriële betrekkingen en overheidsregulering:
    De overheid oefent continu invloed uit op de markt. Hiertoe behoren bijvoorbeeld wettelijke belemmeringen, prijsbindingen, import- of exportbeperkingen. Als u uw zaken internationaal wilt uitbreiden, is een grondig onderzoek naar landeninformatie daarom van belang.
  • Rivaliteit onder aanbieders:
    De mate van rivaliteit kan sterk variëren; van genadeloze concurrentie tot marktafspraken. Grote rivaliteit onder aanbieders bemoeilijkt de toegang tot de markt alsmede een continu concurrentievermogen.
  • Potentieel nieuwe aanbieders:
    Zijn de toetredingsdrempels van de markt hoog of laag? In een grondige marktanalyse wordt ook vastgelegd, hoeveel concurrenten er naar verwachting in de toekomst de markt zullen betreden.
  • Vervangende producten:
    Welk gevaar gaat er uit van vervangende producten? Vervangende producten zijn alternatieve producten uit andere markten, die voor de klant hetzelfde doel vervullen. Het vervangende product van boter is bijvoorbeeld margarine.
  • Afnemers:
    Hoeveel invloed gaat eruit van de onderhandelingspositie en het koopgedrag van uw afnemers?
  • Leveranciers:
    Hoeveel invloed heeft de onderhandelingspositie van de leveranciers, of hoe eenvoudig is het om van leverancier te wisselen?

De laatste stap binnen de concurrentieanalyse is een zorgvuldige analyse van de directe concurrenten en een analyse van hun sterke en zwakke kanten.

Concurrenten analyseren1. Directe concurrenten identificeren

Verzamel branche- en bedrijfsinformatie over uw concurrenten. Identificeer uw concurrenten en de marktsegmenten waarin zij actief zijn. Door middel van een continue observatie kunt u garanderen dat u altijd op de hoogte blijft van het handelen van uw concurrenten. Alleen wanneer u de concurrentie altijd een stap voor bent, kunt u de beslissende voorsprong nemen.

Vergelijken offertes2. Vergelijking van offertes

Maak een directe vergelijking tussen uw product of dienst en die van de concurrentie. Bieden uw concurrenten dezelfde of vergelijkbare producten aan die uw klantenkring mogelijk kunnen verkleinen? Hoe zijn kwaliteit en prijs van concurrerende producten vergeleken met die van u? Bepaal onderscheidende kenmerken (USP's) en de sterke en zwakke punten.

Icon Erkenntnis3. Sterke en zwakke punten

Bij een analyse van sterke en zwakke punten gaat het niet uitsluitend om de producten. In een laatste stap van de concurrentieanalyse moet u de concurrerende onderneming in zijn geheel onder de loep nemen en de strategie, het imago, de medewerkers, klantvriendelijkheid, flexibiliteit en andere criteria analyseren. De verkregen informatie kan ook voor uw onderneming relevant zijn.

Market Intelligence

De uit uw markt- en concurrentieanalyse verkregen inzichten effenen de weg naar market intelligence.

Er is sprake van een uitgebreide market intelligence, wanneer een onderneming beschikt over alle relevante informatie over de markt waarmee een gefundeerde besluitvorming kan worden gegarandeerd. Hebt u dit eenmaal bereikt, dan begrijpt u uw markt, de concurrentie en uw klanten en kunnen toekomstige behoeften en ontwikkelingen worden voorspeld.

Market intelligence maakt deel uit van de business intelligence en vormt de basisvoorwaarde voor een succesvolle marketing- en ondernemingsstrategie.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: 020 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op LinkedIn of Twitter
  • Ga naar nieuws voor interessante artikelen, whitepapers en blogs